Projekta autors: Arhitektoniskās izpētes grupa - Lapiņš Artūrs, Dirveiks Ilmārs un Jansons Guntars
VĒSTURES PARAGRĀFS
Rīgas Arhibīskapa katedrāles - Rīgas Doma - restaurācija realizēta 2011. - 2013. gados. Objekta pirmsākumi meklējami līdz ar vietas iesvētīšanu pirms mazliet vairāk kā 800 gadiem, un gandrīz tikpat sena vēsture ir arī tā atjaunošanai. Apjomīgākie Doma kompleksa restaurācijas un rekonstrukcijas darbi tika veikti 19. gadsimta otrajā pusē un pabeigti 1909. gadā. Šajā laikā izstrādātās teorētiskās atziņas, realizēta atjaunošanas koncepcija un attieksme pret objektu ir pārsteidzoši mūsdienīga un aktuāla arī šodien.
IDEJA
Baznīcas apjoms ir viens no Vecrīgas pilsētbūvnieciskās ainavas un silueta stūrakmeņiem un neatņemama Rīgas identitātes sastāvdaļa. Tādēļ kā Rīgas Doma restaurācijas virsuzdevums bija izvirzīta objekta autentiskuma saglabāšana visās tā izpausmēs, ar to saprotot gan pašas ēkas substanci, gan tās uztveri.
Ilgstoša objekta saglabāšana ir iespējama, tikai izmantojot oriģinālam atbilstošās tehnikas un tehnoloģijas. Rīgas Domam tie bija tradicionālajās amatniecības tradīcijās un prasmēs balstīti risinājumi. Līdzīgi kā citos vēsturiskos objektos, arhitektūras un restaurācijas izpēte Rīgas Domā veidoja pamatu jebkuru - gan arhitektonisku, gan tehnoloģisku lēmumu pieņemšanai.
VĒRTS PAMANĪT
- Baltais,kopš18. gadsimta beigām pastāvējušais Pulksteņa galerijas un Zvanu galerijas balustrādes krāsojums - kas atsvaidzina baznīcas torni Rīgas ainavā un tās raksturīgajos skatu punktos.
- 19. gadsimta beigās iedibinātais apjomu koloristikas risinājums, ar krāsotu apmetumu sedzot 17. gadsimtā haotiski samūrēto torņa augšdaļu.
- Vidusjoma Ziemeļu fasādē - oriģinālās 1890. gadu apdares fragmenti arkatūras joslā, kas ir konservēti un papildināti, bet nav pārkrāsoti.
- Vidusjoma Ziemeļu fasādes vidusjoma 1890. gados oriģinālā, bet ne visai pārdomātā sgrafito tehnikā izpildītie rozešu ornamenti.
- Šķērsjoma Ziemeļu fasādes cokolā iezīmētā, līdz šim nezināmas, bet uz sākotnējo izbūves periodu attiecināmā ailas mala.