GALAMĒRĶI KULTŪRAS AFIŠA BAUDĪTĀJA CEĻVEDIS CITĀDI MARŠRUTI INSIDER'S VIEW VEIKALS FOTO GALERIJAS

IZVĒLIES GALAMĒRĶI

Jaunzēlande

Baudītāja ceļvedisCitādi maršruti

IZVĒLIES AUTORU

Kā krāšņa Vestvudas kleita. Jaunzēlandes ceļojuma piezīmes

Jaunzēlande

Kā krāšņa Vestvudas kleita. Jaunzēlandes ceļojuma piezīmesZeme, kur daba vicinās ar otām. Jaunzēlandes piezīmesJaunzēlandes adrenalīnsKur debesis saplūst ar zemi« ATPAKAĻ « UZ SADAĻAS SĀKUMU

SAŅEM JAUNUMUS

Ierakstiet savu e-pasta adresi, ja vēlaties saņemt ikmēneša jaunumus.

REKOMENDĒJAM:

Londonas jaunā Thaddaeus Ropac galerija

Eiropas skulptūru parki – laikmetīgās mākslas telpa atelpai

Diānas Venē mākslinieku radīto rotu kolekcija

Citādi maršruti · Austrālija · jaunzēlande · Jaunzēlande · Anda Burve-Rozīte, žurnāls Ir

Kā krāšņa Vestvudas kleita. Jaunzēlandes ceļojuma piezīmes

Autors: Anda Burve-Rozīte, žurnāls Ir1 ATSAUKSME

Taisnība bija tiem paziņām, kuri, galvas grozīdami, ieteica divas nedēļas ilgo laiku Jaunzēlandē pavadīt Dienvidsalā, vien uz pāris dienām ieskrienot Ziemeļsalā. Antarktīdai tuvā ‘’Gredzenu pavēlnieka’’ zeme atrodas Klusā okeāna dienvidaustrumos 24 stundu lidojuma attālumā no Latvijas. Pirms prombraukšanas, joka pēc velkot ar cirkuli kartē, mēs neatradām nevienu tālāku vietu uz zemes (ja neskaita Antarktīdu). Smējāmies, ka turpmāk garos lidojumus izturēt vairs nebūs grūti – pat uz Čīlei piederošo Lieldienu salu ne! Uz Jaunzēlandi devāmies divatā ar vīru. Bija vēlēšanās nosvinēt skaistu jubileju vietiņā uz Zemes, par kuru viens no mums bija ilgi sapņojis.

Foto: Kā krāšņa Vestvudas kleita. Jaunzēlandes ceļojuma piezīmes

Ak, spoži zilie ūdeņi, gigantiskās lietus mežu papardes un citas, pat iztēlē grūti iedomājamās dabas bagātības, kas pieder šai maoru zemei! Aptuveni tajā laikā, kad tika dibināta Rīga, maori ieradās Jaunzēlandē kanoe laivās. Šeit aizvien runā maoru valodā. Tai ir valsts valodas statuss. Kādu vakaru Jaunzēlandē izmēģinājām skatīties maoru televīziju: bērnu raidījumu, diskusiju, ziņas. Brīnišķīgā, dziedošā valoda! Brīnišķīgie maori, pie kuriem stresa piesūkušies eiropieši varētu ņemt privātstundas miera un labsajūtas saglabāšanā jebkurā dzīves situācijā! 1840. gadā Jaunzēlande kļuva par britu koloniju, šī ietekme jaušama aizvien – arhitektūrā, attiecību kultūrā.

Kā krāšņa Vivjenas Vestvudas kleita Jaunzēlande stiepjas no Antarktīdai tuvās dienvidsalas galējā stūra – Inverkārgilas līdz ziemeļsalas galotnei - Reinga ragam, kur satiekas Klusais okeāns un Tasmāna jūra. Kā aksesuāru birums ap abām lielajām salām dzidrajos okeāna ūdeņos zvīļo daudzas mazas salas. Lai izbrauktu no viena valsts tālākā gala līdz otram, jāpārvar pusotrs tūkstotis kilometru. Ir laba iekšējo lidojumu sistēma, ko izmanto gan vietējie, gan arī tūristi. Air New Zealand lido arī uz Eiropu, Ziemeļameriku, Āziju. ‘’Gredzenu pavēlnieka’’ zemē mēs ieradāmies tieši vecgada dienā. Dienvidsalas reisā no Kraistčērčas uz Kvīnstaunu jautri smējās viss salons, skatoties šo reklāmas rullīti:

Biznesa dzirnavas griežas: privātās sarunās izdevās uzzināt, ka jaunzēlandieši ir ļoti priecīgi par tūristu pieplūdumu, ko tiem atnesusi slavenās Tolkīna fantāzijas triloģijas ekranizācija. Filma tika uzņemta tieši šeit. Par komerctūrēm uz filmēšanas vietām vēsta www.newzealand.com. Mums tās neinteresēja, bet, ceļojot ar bērniem, tas varētu būt jauki.

Mūsu mērķis bija baudīt Jaunzēlandes dabu un mazliet atpūsties. Sākotnēji vēlējāmies iziet kādu no lielajām takām: Jaunzēlandē to ir deviņas. Tā ir iespēja mugursomu plecos, trekinga apaviem kājās mežonīgas dabas apstākļos pavadīt vairākas dienas, noejot no 30 līdz pat 79 kilometriem. Bijām izvēlējušies 32 kilometrus garo Routeburn track  Dienvidsalā, kas paredz trīs dienu iešanu ar nakšņošanu speciālās kalnu mājiņās, kur vienīgās ērtības ir jumts virs galvas, askētiska gulta un ledusauksts ūdens krānā, kā arī 19 kilometrus garo Tongariro Alpine crossing ziemeļsalā cauri vulkāniskajam apgabalam (šajā vietā filmā Gredzenu pavēlnieks atrodas Mordora un plosās orku karapulki). Jaunzēlandes neskaitāmās dabas takas, detalizētos maršrutus var aplūkot www.doc.govt.nz. No Routeburn track mūs ‘’nocēla’’ laikapstākļi: visu gadu šeit tie ir ārkārtīgi mainīgi. Tiklīdz sākas lietusgāzes un rodas šļūdoņi, elektroniski tablo mirdzina brīdinājumu griezties atpakaļ, un takas ver ciet.

No Tongariro Alpine crossing atteicāmies paši, rūpīgāk izvērtējot ne vien oficiālo aprakstu, bet arī ceļotāju pieredzi Tripadvisor. Pēcāk gan, braucot cauri ‘’Mordorai’’, jeb Tongariro Nacionālā parka teritorijai, gribējās kost pirkstos. Kapara sarkanie tasoka (tussock) zāles stiebru kumšķi bezgalīgajā pelēkbrūnajā tuksnesī šķita fenomenāli skaisti. Pati Tongariro taka atgādina Mēness ainavu ar zilzaļu ezeriņu acīm, ko ieskauj vulkāniskā reljefa baismā seja. Tā atrodas ceļā no bezgala jaukās geizeru pilsētiņas Rotorua uz valsts lielāko pilsētu Oklendu. Ikvienam, kam ir pietiekošs fiziskais treniņš un drosme, Tongariro taku ieteiktu iziet (www.tongarirocrossing.org.nz).

Jaunzēlandē ir ļoti laipni un draudzīgi ļaudis. Velingtonā – galvaspilsētā, kur atrodas Jaunzēlandes Parlaments, mums atlika uz mirkli apmulsušiem piestāt, lai kāds jau apvaicātos, esat pazaudējušies? Kā varu palīdzēt? Šķiroties ar draugiem, radiniekiem lidostās un starppilsētu autobusu pieturās, jaunzēlandieši simtiem reižu skauj cits citu, no sirds apraudas. Tā kā nokļuvām šeit gadu mijā, kad Jaunzēlandē ir vasaras vidus – atvaļinājumu, skolas brīvlaika periods, kad cits pie cita brauc ciemos, satikšanās un šķiršanās ainiņas redzējām ik uz soļa.

Jaunzēlandē ir ērti noīrēt auto, ja vien spēj pārvarēt bailes no kreisās puses kustības un stāvajiem kalnu ceļiem, pilniem asu pagriezienu. Tiem, kas braukuši pie stūres pa Norvēģijas un Šveices ceļiem, tas nevarētu sagādāt lielas grūtības. Pieredzējis šoferis piešauties pie ‘’nepareizās’’ puses kustības spēj vienas dienas laikā. Ceļi ir ļoti labi, un vietējie ar smaidu piedod tūristiem nelielās kļūdas uz ceļiem.

Mēs izmantojām trīs Jaunzēlandes abu lielo salu apceļošanas veidus: avio, auto un autobusus. Starppilsētu autobusu tīklu Intercity var tikai slavēt par kārtību un precizitāti. Turklāt, autobusi Jaunzēlandē ir ievērojami lētāki, kā vilcieni.

Foto: Kā krāšņa Vestvudas kleita. Jaunzēlandes ceļojuma piezīmes

Dienvidsalā mums izdevās apskatīt Otago reģionu ar brīnišķīgi skaistiem ezeriem un kalniem, un vīna laukiem (Queenstown, Wanaka apkārtnē), gan arī Rietumkrasta lietus mežus ar gigantiskajiem paparžu kokiem (Milford Sound apkārtnē un Haast). Kartē lūkojoties, var redzēt, ka tā ir tikai viena daļiņa no Dienvidsalas daudzveidīgajām dabas bagātībām. Manuprāt, Dienvidsalā vislabāk nobāzēties tūristiem pārsātinātajā Kvīnstaunā, kas atrodas trešā lielākā Jaunzēlandes ezera Wakatipu krastā, un kādas dienas arī - vēsturiskajā Aroutounā (Arrowtown), pilsētiņā, kas tā vien atgādina Latvijas kino ciematu Cinevillu. Šajā reģionā atrodas arī šarmantā kūrortpilsētiņa Wanaka, no tās salīdzinoši ērti/ātri var nokļūt līdz 200 kilometrus attālajam Kuka kalnam (Mt. Cook village).

Ziemeļsalā ievērības vērts ir geizeriem un lekniem mežiem bagātais Rotorua reģions, bet galvenais - tam līdzās - dižais Tongariro Nacionālais parks. Tas piedāvā vienkāršus, bet visām ērtībām aprīkotus B&B, kur apmesties par nedārgu naudu.

Lielajās pilsētās Velingtonā un Oklendā es otrreiz nepiestātu. Tā vietā atlicinātu laiku garākai atpūtai mazajās, brīnišķīgajās saliņās, kas atrodas ziemeļsalas labajā sānā Hauraki līcī. Piemēram, Waiheke, kurp no Oklendas var nokļūt 40 minūtēs ar jahtu vai tūristu kuģīšiem.

Ja nu vispār iegriezties neizteiksmīgajā, debesskrāpjiem piebārstītajā Oklendā, tad vienīgi – lai vēsturiskajā rajonā Ponsobijā aplūkotu brīnišķīgās viktoriānisma laika koka villas un pasēdētu kādā no Ponsoby Road kafejnīciņām. Tās nudien ir lieliskas, dzīvespriecīgas, atslābinātas atmosfēras un vecā, labā roka piesātinātas.

Foto: Kā krāšņa Vestvudas kleita. Jaunzēlandes ceļojuma piezīmes

Lai arī Jaunzēlande lepojas ar augstu dzīves līmeni (tā ir viena no visstraujāk progresējošām ekonomikām pasaulē), tās apceļošanas izmaksas nesauktu par ļoti dārgām. Ieskatam: vienas dienas auto īre Hertz (ieskaitot apdrošināšanas un benzīna izmaksas) ap 90 eur. Autobusa biļete 300 km garam braucienam ap 20 – 25 eur. Pusdienas divatā bistro ap 30 eur. Kafijas tasīte 3 eur. Laba vīna glāze ap 8 – 11 eur. Pašu gatavotas vakariņas un brokastis diviem no lielveikalā pirktas labas pārtikas ap 30 eur. Vakariņas divatā izcilā restorānā, ieskaitot vīnu, ap 150 - 180 eur. Iespēja divatā iziet Routeburn track ar divreizēju nakšņošanu askētiskā mājiņā, pašiem ņemot līdzi pārtiku un gatavošanas rīkus – ap 100 eur. Wai-O-Tapu geizeru parka (Rotorua apkārtnē) ieejas biļete diviem ap 45 eur.

Plānojot lidojumu uz Jaunzēlandi, es sapratu, ka nav vērts taupīt, izvēloties nedaudz lētākos, bet neērtos lidojuma variantus. Vēlējos lidot ar Singapore Airlines, jo servisu pazīstu un novērtēju. Tā bija arī iespēja garo 24 stundu lidojumu ‘’sadalīt divās daļās’’, divas dienas pavadot Singapūrā. Atgūties no laika zonu maiņas. Sagatavoties nākamajam lidojumam. Lidojām pa maršrutu Frankfurte – Singapūra – Kraistčērča. Atpakaļceļā Oklenda – Singapūra – Frankfurte. Iekšējiem lidojumiem izmantojām Air New Zealand, lidojām no Kraistčērčas uz Kvīnstaunu, un no Kvīnstaunas uz Velingtonu. Attālumi ir tik iespaidīgi, ka vēlēšanās tos veikt ar auto nozīmētu pavadīt šeit vismaz mēnesi.

Ieteikumi

Precipice Creek station B&B (www.expierenceglenorchy.co.nz)

Lai arī nosaukums vēsta, ka šī viesnīciņa Glenorčijā (Glenorchy) ir vien B&B (gultasvieta un brokastis), patiesībā tā ir ārkārtīgi šarmanta maza villa, kas atrodas Ričardsona un Forbsa kalnu grēdas ielokā, lielā mierā un klusumā. No Glenorčijas dabas taku entuziasti parasti sāk ceļu uz Routeburn track. Tas no šejienes sasniedzams 15 minūtēs ar auto vai www.doc.govt.co.nz rezervējamu sabiedrisko transportu. Precipice Creek station B&B  vada čehu dabas pētniece Vladka Keneta, skaista sarkanmate ar bedrītēm vaigos, kura pirms desmit gadiem ieprecējusies Jaunzēlandē. Kopā ar vīru, Jaunzēlandes Dabas saglabāšanas parka zinātnieku Ričardu viņai pieder arī neliela tūrisma aģentūra. Viņu mājaslapā vērts ieskatīties arī tāpēc, ka tā piedāvā ekskluzīvus, individuāli izstrādātus maršrutus par Jaunzēlandi un – protams, protams! – tās dabas parkiem gida pavadībā.

Precipice atrodas kalna virsotnē un grimst vienos ziedos. No terases ar perfekti sakoptu mauriņu paveras neticami skaists skats uz kalniem un rietošo sauli. Šeit ir plaša, gaumīgi iekārtota dzīvojamā istaba ar labu CD izlasi (atradu gan Pink Floyd, gan Simon&Garfunkel) un guļamistaba ar milzīgu, ļoti ērtu gultu. No rīta atverot acis, pa guļamistabas terases logu, kas stiepjas no griestiem līdz grīdai, var raudzīties dabā un iztecēt rasainajā zālē. Vakarā uz terases koka sēdekļiem tīkami ievīstīties segā un iedzert glāzi vīna lukturīšu gaismā, rāmi raugoties zvaigznēs.

Brokastis ar smalkjūtīgu pieklauvēšanu šeit nogādā Vladkas mamma: grozā zem linu dvielīša slēpjas pašcepta silta maizīte, medus, gards jogurts, siers un šķiņķis.

Šī vieta ir lieliska tiem, kas grib pabūt divvientulībā tālu prom no citiem (septiņus kilometrus attālajā Glenorčijas centrā ir vairāki mājīgi restorāni vakariņām un viens veikals), kā arī tiem, kuri vēlas komfortablos apstākļos atvilkt elpu pirms Routeburn track uzsākšanas. Vladkai Kenetai ir fantastiskas zināšanas par Jaunzēlandi, viņa bagātīgi izstāstīs visu vērtīgo, kas apskatāms Dienvidsalā, un arī to, kas varbūt nav tā vērts, lai tam tērētu laiku.

Foto: Kā krāšņa Vestvudas kleita. Jaunzēlandes ceļojuma piezīmesFoto: Kā krāšņa Vestvudas kleita. Jaunzēlandes ceļojuma piezīmesFoto: Kā krāšņa Vestvudas kleita. Jaunzēlandes ceļojuma piezīmes

Dairy private luxury hotel Kvīnstaunā (www.thedairy.co.nz)

Apmulsušam no garā lidojuma, varētu šķist, ka esat nonācis angļu džentlmeņu namā. Dairy īpašnieki Pols Kuks un Mets Daijaks jūs sagaida, cienīgi spiežot roku. Aicina lobijā uz ādas sofas apspriest visu, kas vien jūs Jaunzēlandes sakarā interesē. Pols pasteidzas vēstīt, ka zina, kur atrodas Latvija. Viņu interesē viss, ko varam par to pastāstīt.

Koka būve, kura 1920. gadā bijusi Kvīnstaunas stūra bodīte, saglabājusi savu autentisko skatu – mainījusies tikai izkārtne un funkcionālie, estētiskie uzlabojumi klientu vajadzībām. Ieslīgt milzīgajā gultā ar dūnu segām 31. decembra naktī pēc garā lidojuma bija tik ļoti patīkami. Te grūti atrast kaut vienu detaļu, kas kristu ārā no kopējā vizuālā konteksta. Dabīgi materiāli, rūpīgi saskaņoti krāsu toņi. Kā kanēļa šķipsna labā espresso – Molton Brown vannas istabas produkti. Ja neskaita Bvlgari, tie ir labākie, ko šobrīd piedāvājumā izmanto daudzas luksusa klases viesnīcas.

Jaungada naktī Dairy lobijā grandiozos sudraba svečturos tika iedegtas sveces. Klientiem īpašnieki uzsauca prosecco un siera izlasi, augļus. Pļāpājot ar amerikānietēm, kuras bija noraizējušās par Soču Olimpiskajām spēlēm un vēlējās uzzināt mūsu (Krievijas kaimiņzemes iemītnieku) viedokli, šeit nosēdējām pāris stundas.

Garā, baltā priekšautā Mets no rīta jūs sveicina, kad ierodaties brokastīs. Pankūkas ar svaigu ogu mērci, vai eggs benedict? Varbūt labāk omleti? Viss viņam padodas lieliski, un ēdiens uz šķīvja tiek pasniegts lieliskā dekorējumā – līdzīgi, kā tas notiek Le Gavroche Londonā, kur strādā supertalantīgais mesjē Mišels Rū juniors (Michel Roux Jr).

Wild Earth wine restaurant (www.wildearthwines.co.nz)

Skarbu klinšainu kalnu ielokā, ceļa posmā starp Kvīnstaunu un Wanaku, Jaunzēlandes dienvidsalā atrodas Wild Earth vīna darītavas restorāns. Vīns top šeit, Otago reģionā, kur perfektās vīnogulāju rindas mazo vīna darītavu laukos noslēdz koši sārtas rozes vienos žuburos… Lai skaistāk. Pati nokļūšana Wild Earth restorānā jau ir piedzīvojums: piestājot ceļa malā ar auto, kājām jātiek pāri tiltiņam, kas slejas augstum augstu pāri pienīgi zilās Kawarau upes ielejai. 19. gadsimtā šeit darbojās ķīniešu zeltrači, daļa no teiksmainās to laiku atmosfēras detaļās saglabāta vēl šobaltdien. Restorānu ieskauj spēcīgi smaržojošas lavandas. Zili violeto ziedu mākonī tik patīkami noliekt galvu. Vakariņās uz koka paletes šeit pasniedz desmit ēdienu izlasi, kas perfekti pieskaņota desmit vīnu izlasei. Piemēram, vienu no tiem - mājās gatavotus stirnas gaļas pīrādziņus ar īpašā veidā ceptu sīpolu aizdaru, atvēsinātu tomātu ievārījumu un kūpinātām sēnēm, kopā ar Wild Earth Deep Cove 2010.

Vīnu var nopirkt arī līdzņemšanai. Brīnišķīgs 2010.gada rīslings izmaksāja ap 15 eur. Wild Earth īpašnieki nāk no Stjuarta salas Jaunzēlandē, 2006.gadā viņu vintāžas Pinot Noir plūca laurus pasaules lielākajā vīnu konkursā International Wine Challenge Londonā.

The Boatshed (www.boatshed.co.nz)

Gleznainajā Waiheke salā vējiņā šūpojas mirdzoši balti jahtu masti. Šeit iespējams baudīt garas, divvientulīgas pastaigas  un mazo mākslas galeriju piedāvājumu. New York Times pirms gada to bija ieviesis sarakstā ar nosaukumu – Kas jums jāredz 2013. gadā. Mēs ieteikumu izmantojām, un devāmies no Ziemeļsalas lielākās pilsētas Oklendas turp. Lai nokļūtu Waihekē, nepieciešamas četrdesmit minūtes ar jahtu, vai pilsētas prāmi.

Līkumotās ieliņas, mazie koka nami, Hauraki līča pludmale ar teiksmainiem gliemežvākiem un spoža saule – tas viss bija šeit! Boatshed baltais džips, droši manevrēdams pa stāvajiem pakalniem, aizvizina līdz pašam viesnīcas pagalmam. Te ir tieši tas, ko gaidīju: ‘’laivu mājas’’ stilistikā veidotajā lobijā smaržo lilijas un rozes. Uz galdiem rindojas modes un mākslas grāmatas. Neuzbāzīgi skan džezs, un no daudzajām atpūtas vietām var izvēlēties sev tīkamāko, kamēr tiek nokārtotas check-in formalitātes. No šejienes paveras brīnišķīgs skats uz spoži zilgano līci. Vakarā uz plašās terases tiek iedegtas sveces un Jo Malone ēteriskās eļļas. Lēnām grimstot tumsā, līča jahtu mastos iedegas gaismiņas. Mēs izlemjam šeit vakariņot – īpaši viesnīcas klientiem aicināts ir šefpavārs Tibors Matuss. Iepriekš īpašniekiem piederējis Michelin zvaigzni saņēmušais restorāns Oklendā. Tas nozīmē, ka viņi zina, ko nozīmē labs ēdiens. Produkti izvēlēti ar īpašu rūpību – fresh organic, homegrown, tiem pieskaņots Jaunzēlandes mazajās vīna darītavās tapis vīns. Waihekē vien šādas darītavas ir trīs.

Boatshed numuriņi veidoti kā atsevišķas laivu mājas. Nevainojami skaisto interjeru baltā, gaišpelēkā un tumši zilā tonī papildina tādi patīkami sīkumi kā mājās gatavots liķieris pirms gulētiešanas, labs espresso klāsts un pludmales komplekts – linu taša, salmu cepure un maigi, milzīgi dvieļi. Vannas istabā atrodas Jaunzēlandes organic ķermeņa kopšanas produkti Living Nature. Pārdomāts ir katrs sīkums.

Kamēr baudāt vakariņas, skatam nemanāms personāls apartamentos aizdedzis sveces, no plašā CD klāsta klusināti uzlicis Frenku Sinatru, bet pie gultas – ledainu minerālūdeni. Tas ir brīnišķīgi – no rīta atvērt terases slīdošās koka durvis un, stāvot uz balto akmentiņu klājiena, uzlūkot, kā Hauraki līcī staro saule.

DALIES:
Facebook Twitter

Jūsu atsauksmes

Ilze

Ļoti iedvesmojoši!Paldies!

Jūsu vārds:

Laiks, kad apmeklējāt šo objektu: