GALAMĒRĶI KULTŪRAS AFIŠA BAUDĪTĀJA CEĻVEDIS CITĀDI MARŠRUTI INSIDER'S VIEW JAUNUMI FOTO GALERIJAS

IZVĒLIES GALAMĒRĶI

Ķīna

Baudītāja ceļvedisCitādi maršruti

IZVĒLIES AUTORU

Ziemeļķīna. Pilsētas

Ķīna

Autoekspedīciju ekstrēms un brīvības garšaĶīna. Off the Beaten Path. 2. daļaĶīna. Off the Beaten PathZiemeļķīna. Pilsētas« ATPAKAĻ « UZ SADAĻAS SĀKUMU

SAŅEM JAUNUMUS

Ierakstiet savu e-pasta adresi, ja vēlaties saņemt ikmēneša jaunumus.

REKOMENDĒJAM:

Londonas jaunā Thaddaeus Ropac galerija

Eiropas skulptūru parki – laikmetīgās mākslas telpa atelpai

Diānas Venē mākslinieku radīto rotu kolekcija

Citādi maršruti · Āzija · ķīna · Ķīna · Ingrīda Smuškova

Ziemeļķīna. Pilsētas

Autors: Ingrīda Smuškova1 ATSAUKSME

Ziemeļķīna. Pilsētas

Pāris tūkstošos rakstzīmju ietilpināt vēstījumu par Ķīnu būtu tikpat neiespējami kā uz vienas rūtiņu lapas izstāstīt visu par visumu. Ķīna pieprasa milzu skaitļus. Tā ir vairāk kā 9,5 miljonus km2 liela, tajā dzīvo aptuveni 1,3 miljardi cilvēku, tās rakstītā vēsture ir 3500 gadus sena un ēd viņi ar veseliem 2 irbulīšiem...
Un Ķīna sniedz milzu emocijas. Atreferēt subjektīvo pieredzi par daļu Ķīnas - Pekinu (Beijing) un Siaņu (Xian) ir kā retrospektīvs eliksīrs atmiņām mums, kas tur bijuši, un ieintriģējošs suvenīrs jums, kas vēl gatavojas. Kaut tikai domās.

Foto: Ziemeļķīna. PilsētasFoto: Ziemeļķīna. PilsētasFoto: Ziemeļķīna. Pilsētas

Mūsu ceļojuma karkass: Rīga-Helsinki-Pekina ar avio, Pekina-Siaņa, Siaņa-Pekina ar nakts vilcienu, -un Pekina-Helsinki-Rīga ar avio.
Tālāks ceļojuma izvērsums: Pekinā - Tjaņmiņa laukums, Aizliegtā pilsēta - Imperatora pils, Beihai parks ar Balto pagodu, Pekinas Zoo, Pērļu tirgus, Tjaņtaņa parks un Debesu templis, Operas nams, musulmaņu kvartāls un Balto mākoņu templis daoistiem. Pie Pekinas - Lielais Ķīnas mūris Simatai (kādi 110 km no Pekinas).
Siaņā - vecpilsēta un mūris ap to, Bungu un Zvanu tempļi, tirgus. Pie Siaņas - Terakotas armija (~50-60 km), Zīda fabrika (~15-20 km), Hua Shan kalns (120 km).
Ceļojuma ilgums: 14 dienas.

Ķīna atrodas trijās klimata joslās - mērenā, subtropu un tropu - kā sacīt, dažādām gaumēm. Latvijā augušam organismam Ķīnas ziemeļu daļas apmeklējumam vispiemērotākais laiks ir aprīlis, maijs vai septembris, oktobris.
Esam Ķīnā augusta otrā pusē, kad Ķīnas galvaspilsētā Pekinā sola vidēji +33 grādus, taču uz ādas tie jūtami kā visi +40. Tā kā Ķīnu baudām kājām ejot, tad nekas cits neatliek kā vien atdoties temperatūras kundzībai.

Tikpat mānīgi kā temperatūra, liekas arī uz kartes attēlotie attālumi, kurus plānojam nokājot. Uz kartes viss šķiet diezgan tuvu - viena vai divu kvartālu attālumā. Tomēr tie kvartāli ir sasodīti lieli, taču to, ko pirmajā dienā esam gājuši 30 minūtes, trešajā jau veicam 15 minūtēs. Padodoties lielāku attālumu pievārēšanai, izmantojam taksometru. Taču, šķiet, sabiedriskajā pakalpojumu sektorā strādājošie angļu valodu pārzina tik, cik īsi pirms 2008. gada olimpiskajām spēlēm paspēts apgūt. Gadījās pat tā, ka gan angļu, gan mandarīnu valodā iespiestu karti rādot taksometra šoferim, viņš tomēr tielējās, ka nezinot vai nesaprotot, kur mums jānokļūst... Tas tāds untums. Dažkārt ķīniešos rada neizpratni tas, kā var nezināt valodu, kurā runā aptuveni 1/5 daļa pasaules. Runājot par valodu... mums tā šķitās kā putnu vīterošana. Ja nekad nekādas saistības ar austrumu valodām nav bijis, nojaust, par ko ir runa, ir neiespējami. Ar šo arī saistās ceļojuma kuriozākais gadījums, kad braucienā uz Hua Shan kalnu ietrāpījām ķīniešu pārpildītā autobusā, un mums nebija nekādas nojausmas vai esam pareizā vietā un laikā, kur nonāksim.

Taču par spīti komunikācijas problēmu radītiem pārpratumiem, jāatzīst, ka savā būtībā ķīnietis ir sirsnīgs cilvēks. Nav pūķis. Ķīniešu pūķi vispār tiek uzskatīti par cilvēkiem labvēlīgiem. Runas par ķīniešu pārlieko uzmācību vai blenšanu uz baltajiem ir relatīvas. Tas atkarīgas no tā, vai rietumu cilvēks pats izmanto uzmanības pievēršanas topelementus - piemēram, supertrūcīgus šortus sievietēm. Un ja daba ir apveltījusi ar krūtīm, tādām no B izmēra tālāk uz alfabēta vidu, tad ziniet, jūs vienkārši esat ļoti jaukas būtnes, kas dažādojušas un iekrāsojušas Ķīnas vīriešu ikdienu un izraisījusi sieviešu interesi.
Tādi uzplijīgāki tautieši ir varbūt tikai tie, kas vaktē tūristus uz Lielā Ķīnas mūra, taču, mūsuprāt, viņos drīzāk mīt komersanta gars. Visbiežāk uzrunāt mēģinās ar to pašu trūcīgo leksikonu „Hello!" vai „Where are you from?" Tad arī atklājām intonācijas būtisko nozīmi starpvalodu komunikācijā. Tā kā dažkārt brīvprātīgo pavadoņu vai tirgoņu nenogurstošā uzstājība mūs nedaudz sāka nogurdināt, likām lietā paši savu valodiņu štengrākā intonācijā. Un rezultātu panācām.
Komunikabilitāte ķīniešiem ir raksturīga, ko pamatīgi izjutām gan tirdznieciskajā saskarē, gan vienkāršā komunikācijā. Kad aizliegtajā pilsētā mūs uzrunāja mākslas studenti, daudz ko uzzinājām gan par šodienas Ķīnas mākslu, gan par studentiem un studēšanu. Lai gan māksla šķita ļoti vienkārša, mākslas studenti varēja ilgi runāt par to, cik sižets svarīgs un nozīmīgs gan no saturiskās, gan simboliskās nozīmes. Sarunas, protams, arī noveda pie pirkuma - mīlestības hieroglifa zīmējuma un kādas mākslas akadēmijas pasniedzējas darba, kurā gan manāma franču mākslas ietekme.

Tiekšanās pēc rietumnieciskā vērojama arī personīgā tēla veidošanā - apģērbā, matu sakārtojumā. Meiteņu centieni balināt šķipsnas vai pat visu galvu vainagojas vien ar rūsganiem toņiem. Melnais pigments aiz matiem tur pie sava dabiskā, etniskā veidola. Ārkārtīgi spilgts ir ielu stils - spurainas frizūras, gaiļu sekstes, grebenes - dabīgi melnajās vai varavīksnes spožajās krāsās, apģērbi - kārtaini un stilīgi noplukuši.
Un nē. Ķinieši nav vienādi. Tā tik mums, augstprātīgajiem baltajiem, var šķist. Pie tam Ķīnā pēc reģioniem izšķir kādus piecus iedzīvotāju tipus. Un kur nu vēl, ja katru reģionu sāk skatīt sīkāk un smalkāk! Ziemeļķīnā cilvēki ir garāki un lielāki, sejas ir garenākas, galvas apmatojums biezāks, āda - gaišāka. Droši vien arī mēs viņiem šķietam gluži vienādi, atšķiras tikai ķermeņa apjomi un garumi.

Foto: Ziemeļķīna. PilsētasFoto: Ziemeļķīna. PilsētasFoto: Ziemeļķīna. Pilsētas

Ķīniešu zināšana par mūsu Baltijas pērli Latviju ir visai ordināra. Eiropu zina. Latvijas atrašanos visvieglāk izskaidrot, ja pateiksiet - blakus Krievijai... tad viņi izsauksies: „O, tas ir blakus Mongolijai!" Un tad tā gudri var izstāstīt, ka pa vidu ir Krievija, blakus pa labi uz leju Mongolija un Ķīna, bet pa kreisi uz augšu - Latvija. Tad viņi sapratīs: „Tas ir ļoti tālu".
Tomēr, jāatzīst, ka izglītība Ķīnā sit augstu vilni. Piemēram, Siaņa (pilsēta aptuveni 800 km no Pekinas virzienā uz valsts centru) ir aptuveni 3 Latvijas iedzīvotāju blīvumā un tajā ir aptuveni 70 augstākās mācību iestādes.
Tikpat augstos toņos sit ekonomika. Termins Ķīnas ekonomika parasti asociatīvi saistās ar vārdiem augšupeja un varenums. Un augstumi ir jūtami. Varenums arī. Viss, kas tiek celts ir iespaidīgs mērogos un apjomos. Ja nepieciešams uzbūvēt stadionu, baseinu vai operu, tiek nošķūrēti daudzi kvartāli. Pie tam tā, lai pietiktu vietas gan pašai ēkai, gan auto stāvlaukumam, gan zaļai parka zonai. Un tā blakus sadzīvo: jaunais ultra/ekstra un vecie dzīvojamie rajoni - privātmājas ar iekšējiem pagalmiem.

Foto: Ziemeļķīna. PilsētasFoto: Ziemeļķīna. Pilsētas

Nemaz nerunājot par to, ka simtiem Rietumeiropas un Amerikas zīmolu savas ražotnes izvietojuši tieši šeit.
Jā, izklaidēties iepērkoties šeit iespējams līdz pārsātam. Vecpilsētās ir tie feinie tirdziņi, kur var nopirkt tā saucamos autentiskos suvenīrus - tējas, zīda izstrādājumus, visādus sadzīves priekšmetus - gan jaunus, gan a la vecus nieciņus ar etnisku un tradicionālu pieskaņu. Kā arī pieejami pasaules zīmoli, tai skaitā arī tādi falšāki. Obligāts iepirkšanās priekšnosacījums ir kaulēšanās. Patīkams process, pat ja atklājas, ka nokaulēts par vāju, rūgtuma nav. Komunikācija ar pārdevēju ir devusi tik daudz patīkamu emociju, tik daudz ir uzzināts par populārākajiem zīmoliem Ķīnā, par modi, attieksmi, idejām, vēlmēm. Viņiem piemīt kaulēšanās talants. Un neatlaidība. Ko arī apliecināja kādas jau cienījama vecuma kundzītes skrējiens mums nopakaļ cauri visam tirgus placim, lai par visu vari noslēgtu darījumu par rokassprādzes iegādi. Vai arī gadījums, kad pēcpusdienā, atgriežoties pēc ekskursijas savā ieliņā, konstatējām, ka viss tirdziņš izklīdināts. Tā bija tāda parādes akcija, lai apliecinātu, ka Pekina ir gatava olimpiādei un šeit no san-epid-stacijas viedokļa viss kārtībā. Bija nepieciešams izklīdināt ēdienus piedāvājošos ļautiņus. Bet pēc pāris stundām viņi visi jau atkal bija atpakaļ, un vakarā atkal viss gāja uz urrā.
Vēl par tirdzniecību runājot, jāmin, ka, piemēram, viesnīcās un krogos stipro alkoholu iepērk tik pa vienai pudelei, kas pie tam glabājas diezgan ilgi... Līdz ar to mūsu grupiņa visu krogus biznesu saputroja. Vienā vakarā tika izdzerti visi krogus krājumi, bet kad nākamajā vakarā saimnieki bija nodrošinājies ar stipro alkoholu, mūsu puiši bija aizmirsuši pateikt, ka aizbraucam.

Foto: Ziemeļķīna. PilsētasFoto: Ziemeļķīna. PilsētasFoto: Ziemeļķīna. Pilsētas

Savukārt vārdu salikumu Ķīnas politika aizplīvuro sarkanie karogi. Un tie ir manāmi visās valstiski nozīmīgās vietās. Jāatzīst, ka mums kā nevietējiem, politikas diktatorisko raksturu izjust uz savas ādas nenācās. Vienīgi goda sardzes svarīgos subjektos kalpoja kā vēl viens objekts, kuru nofotografēt. Vēl citviet varēja manīt tādus spožākus amatvīru limuzīnus ar šoferi, kas atver durvis, aizver durvis utt. Tad bija skaidrs, ka ieliņā iebraucis kāds svarīgs vīrs. Dažiem politiķiem mugurā manāms tas pats frencis, kas līdzīgs armijas ietērpam (kā Mao).
Amizanti bija piedzīvot politiķu centienus cīnīties ar smogu pilsētā. Mūsu viesošanās laikā tika veikts eksperiments ar autobraucējiem - pāra datumos brauca automašīnas ar pāra cipariem numura beigās, un nepāra datumos - ar nepāra. Pēc pāris dienām jau bija manāms, ka smogs pilsētā ir mazinājies. Vairāku miljonu pilsētā šāds variants dod rezultātus.

Foto: Ziemeļķīna. PilsētasFoto: Ziemeļķīna. Pilsētas

Interesanti, kā šai miljardu valstī tiek panākta kārtība, sakārtotība un organizētība. Līdzīgi kā skudru pūznī, kur katra skudra kustas un rīkojas pēc rūpīgi izstrādātas shēmas. Haoss izpaliek. Spilgts šāds piemērs ir dzelzceļa stacijās. Stundu pirms vilciena atiešanas noteiktās uzgaidāmajās telpās sākas rindas ieņemšana, lai tiktu uz perona, telpā uz tablo parādās, uz kuru vilcienu sākas nosacīta iečekošanās, aptuveni kādas 10-20 minūtes pirms vilciena atiešanas atveras šauri vārtiņi un... visa ļaužu masa sāk stumdīties un grūstīties uz vilcienu. Ir vērts to piedzīvot. Šāda situācija visskaidrāk ļauj apjaust kā plānveidīgi un saskaņoti darbojas šis milzu kopums. Tāpat organizētība darbojas šķietami haotiskajā satiksmes dzīvē, kurā neatkarīgi no tā, vai autovadītājs, vai velosipēdists, vai rikša - visi brauc kā traki, taču divu nedēļu laikā nevienu ceļu satiksmes negadījumu nemanījām.
Līdzīgi ir ar kārtības un tīrības nodrošināšanu ielās, tīrīts tiek nemitīgi un tīrība nemēdz mitēties. Arī WC nodrošinājums pilsētā ir pilnīgs un liekus satraukumus nerada. Pašas lielākās ielas organizētas 4-5 joslās katrā virzienā - viena sabiedriskajam transportam, viena - velosipēdistiem, pārējās - autobraucējiem.
Pārdomātību un racionalitāti var saskatīt pat pilsētas apstādījumu veidošanā - ziedi netiek izstādīti dobēs, bet puķu podiņi ar stādiem tiek likti viens otram blakus tā, ka nemaz nevar manīt, ka katrs ziediņš ir savā podā. Operatīvi nomaināmi un izveidojamas jaunas formas (var salikt piramīdās, vai plašās dobēs ar lielākiem vai mazāk izteiktiem reljefiem).

Ziemeļķīnā, pie kuras piederas Pekina, eksotiskā ēdiena nemaz nav tik daudz, lai neteiktu, ka nav gandrīz nemaz. Sienāži, prusaki, kāpuri un citi šāda rakstura provianti ir dienvidos. Ziemeļķīnas virtuve balstās uz kviešu pārtikas produktiem, mazāk - rīsu. Baudījām Pekinas pīli, ko vislabāk un pareizāk gatavo tieši Pekinā. Uz ielas nemēģinājām neko pirkt un ēst drošības labad, jo tā kā katru dienu kaut kur braucām, baidījāmies - ja nu piemetas kādas nesaprašanās ar vēderu, uz plika kalna kur noslēpties un patupēt nebūs.

Tikpat biezs kā smogs pilsētā, necaursitama ir arī pilsētas skaņa. Auto dūkoņa, velorikšu džinkstoņa, velosipēdistu zvaniņi, elektromotoru sanēšana. Ķīniešu skaļā runāšana, sakliegšanās un mums adresētie „Hello!" un „Were are you from?"
Jo tuvāk vakaram un naktij - jo skaļāk. Bet no rītiem te viss mierīgi. Tik tuvojošais karstums to klusumu tādu smagu padara.

Foto: Ziemeļķīna. Pilsētas

Citādāk ir kalnos. Uz Lielā Ķīnas mūra, šķiet, varēja dzirdēt sauli dūcam, un tik šur tur vējš pasvilpj viltīgi maldinot par to, ka teju, teju būs arī vēsums.
Hua Shan virsotnēs (2160 m) vējš dziedāja, ka pasaulē valda miers. Tur tas tiešām valdīja. Kas zina, vai tāpēc, ka tik augstu, vai tāpēc, ka Hua kalns tomēr ir viens no pieciem Ķīnas daoistu svētajiem kalniem, kas saistīts ar pasaules radīšanu, sākumu...
Ak, jā, un circeņi, kas spēlē kā negudri. Gandrīz visur, kur kas autentisks - tirgū, kafejnīcā utt. Jo lielāks circenis, jo skaļāka mūzika.

Vērtīgi padomi:

Vīza
Ērti, ātri nokārtot caur kādu tūroperatoru. Cenas starpība 5-10 LVL. Kopējās izmaksas 40 LVL.

Potes
Dodoties uz Ziemeļķīnu - nav obligāti. Noteikti Infektoloģijas centru apmeklēt vajadzētu, ja ceļš vedīs uz Dienvidķīnu vai gar okeāna piekrasti (izmaksas - atkarībā no pošu skaita, aptuveni 35 LVL).

Nauda
Pastāv skaidras naudas ierobežojumi, ko drīkst ievest Ķīnā - 2000 EUR. Un līdzpaņemtā skaidrā nauda ir jādeklarē, robežu šķērsojot, tāpat kā visa vērtīgā elektrotehnika, kas vērtīgāka par 1000 EUR.
Naudas maiņa bankā notiek, aizpildot veidlapu, uzrādot pasi. Sākuma deklarācijā sameloties par līdzpaņemto naudas summu nav labi. Taču neskatoties uz stingrību, tirdziņos, ja paklusi sacīsiet, ka nav ķiniešu naudiņas (YUAN), varēsiet norēķināties arī EUR vai USD.
Mēs 13 dienās notērējām kādus 300 LVL katrs, iekļaujot viesnīcu, vilcienu biļešu, ēšanas un citu atrakciju izmaksas

Transports Ķīnā
Taksometrs pilsētās - ļoti lēts un izdevīgs.
Metro - arī lēts.
Vilciens - visērtāk, piemaksājot pāris EUR, rezervēt biļetes viesnīcās un hosteļos pie tūroperatoriem.
Var, protams, paši apmeklēt vilcienu stacijas un pirkt biļetes, taču jārēķinās, ka tur angļu valodā praktiski neviens nerunā.
Vilcienos ir 4 klases - hard sitter, soft sitter, hard sleeper un soft sleeper. Hard sitter klase ir pat mazliet ērtāka par LDZ jaunajiem Pasažieru vilciena vagonu sēžamajiem - var nobraukt pietiekami tālus gabalus arī naktī, bet soft sleeper klase ir absolūti ērtākais variants, taču 2x dārgāka nekā cietie sēžam vagoni.
Guļamvagonus labāk izvēlēties, ja ceļš prasa vairāk par vienu nakti vai ceļotāju apjomi ir lielāki par M vai L izmēru - jo vilcienos visi godīgi sēž savās numurētajās sēdvietās, un 3 lieliem puišiem uz trīsvietīga sola naktī tomēr grūti nosēdēt.
Jāpiezīmē, ka ķīnieši uzskata, ka ārzemnieki vispār var braukt tikai soft sleeper klasē, līdz ar to atbilde, ka nav biļetes uz attiecīgo maršrutu attiecīgajā datumā nozīmē tikai to, ka šīs klases biļetes izpirktas.
Biļetes var mēģināt pirkt Internetā, taču pēc pētījumiem, secinājām - cik lapu, tik dažādu vilcienu atiešanas laiku versiju... Maršruta plānošanai iesakām šīs mājas lapas:
www.china-train-ticket.com
www.chinahighlights.com/china-trains

Nakšņošana
Imantojām Beijing Far East International Youth Hostel (www.fareastyh.com) pakalpojumus, kas ir gan hostelis, gan viesnīca - lēts, laba kvalitāte, atsaucīgs personāls, atrodas labā vietā - nav tālu no visiem galvenajiem apskates objektiem Pekinā, no dzelzceļa stacijas.
Vai arī meklēt:
www.hostelbookers.com/hostels/china
www.asiarooms.com/china/?gclid=CJH69t7a55sCFQcTzAod6DquAQ
www.booking.com/Hotels u.c.

No kā uzmanīties
Neļauties vietējiem pavadoņiem - viņi var vienkārši sekot un kaut ko runāt aiz muguras vai ejot blakus, tad kādā brīdī pieprasīt naudu, jo jūs taču klausījāties, ko viņi runāja.
Bieži mazgāt rokas.
Vērst uzmanību tam, ko ēdat.

Labi ceļveži
Lonely Planet - ceļvedis par Ķīnu domāts tiem, kas daudz lasa pirms un ceļojuma laikā. Ļoti labs, lai gūtu plašu ieskatu un dziļu informāciju par Ķīnu un ķīniešiem.
Dorling Kindersley Limited izdevums Eyewitness Travel Guides sērijā - parādīs ne tikai pastāstīs par vietu, kurp dodaties (krāšņas bildes, var atpazīt objektus dabā, labākās pilsētu (centru) kartes).

Iedvesmojošas mājas lapas
www.thereareplaces.com/Guidebook/pdest/Asia/chipts.htm
www.visitourchina.com
www.chinatravelagency.cn/?gclid=CJPhjvrZ55sCFc4TzAodXGgABQ
www.enjoychinatour.com/?gclid=CPCmvYja55sCFRISzAodOktp_A
www.topchinatravel.com/china_tours/index.htm?gclid=CNiUtpfa55sCFVATzAodVjqPAQ

DALIES:
Facebook Twitter

 

Jūsu atsauksmes

Agita

Apmeklēja: Gatavojamies maija

Liels Paldies par jauko un ļoti izsmeļošo aprakstu!
Agita

Jūsu vārds:

Laiks, kad apmeklējāt šo objektu:

Jūsu komentārs: