GALAMĒRĶI KULTŪRAS AFIŠA BAUDĪTĀJA CEĻVEDIS CITĀDI MARŠRUTI INSIDER'S VIEW VEIKALS FOTO GALERIJAS

IZVĒLIES GALAMĒRĶI

Antverpene

Baudītāja ceļvedisEsenceKultūraKur nakšņotKur paēstKur iepirktiesArhitektūras tūrismsLietas, kas jāizdaraVērts zinātInsider's view

IZVĒLIES OBJEKTU

Insider: Liks Tijmans« ATPAKAĻ « UZ SADAĻAS SĀKUMU

SAŅEM JAUNUMUS

Ierakstiet savu e-pasta adresi, ja vēlaties saņemt ikmēneša jaunumus.

REKOMENDĒJAM:

Londonas jaunā Thaddaeus Ropac galerija

Eiropas skulptūru parki – laikmetīgās mākslas telpa atelpai

Diānas Venē mākslinieku radīto rotu kolekcija

Insider's view · Eiropa · beļģija · Antverpene

Insider: Liks Tijmans

0 ATSAUKSMES

Insider: Liks Tijmans

Viens no ievērojamākajiem mūsdienu figurālās glezniecības pārstāvjiem - Liks Tijmans (Luc Tuymans, 1958) dzimis Mortsel pilsētiņā netālu no Beļģijas otras lielākās pilsētas Antverpenes. Jau sasniedzis pasaules mēroga slavas zenītu, Liks Tijmans, novērtējot provinces mieru un beļģu neuzbāzīgo raksturu, Antverpeni tā arī nepameta, lai iemainītu pret kādu pasaules metropoli. Kā stāsta Tijmans: „Antverpene ir dzīvīga un nozīmīga pilsēta kā māksliniekiem, tā pašai mākslai. Tā tas bijis vienmēr. Neaizmirstiet, ka Antverpenes osta jau 17. gadsimtā bija viena no lielākajām ostām Eiropā, un, kad Brige zaudēja savu nozīmību, daudzi mākslinieki devās tieši šurp. Šodien radošā sfēra pilsētā aizvien ir dzīvīga. Mūzikā ievērojama ir rokgrupas dEUS darbība ar Tom Barman priekšgalā, un aktīvi darbojas underground mākslinieku kustība. Kā jau mazā pilsētā, visi viens otru pazīst un strādā kopā – rada mākslu, izdod savus mūzikas ierakstus, rīko ballītes. Tā ir jaunu cilvēku grupa ap 30 gadiem, un viņu darbus iespējams skatīt arī Antverpenes Laikmetīgās mākslas muzeja (MuHKA) kolekcijā”.

Jautāts par vietām, kur tad Antverpenes mākslinieki mīl pulcēties, Tijmana kungs min vietu, kas radošajās aprindās jau leģendāra 20-30 gadus, proti, vecpilsētas bārs Witzli Poetzli. Padsmit kvadrātmetrus plašā bāra telpa ar nelielu āra terasīti ik vakarus pulcē Antverpenes radošās dvēseles, kuras viskija atraisītās filozofiskas sarunas par dzīvi un mākslu virza pretim debesīm līdz ar gotiskās Antverpenes Dievmātes katedrāles vertikalitāti. Vietējie ļoti slavē šejienes kafiju un nelaiž garām dzīvās mūzikas koncertprogrammu (Blauwmoezelstraat 8).

Kā labākās maltītes vietu Liks Tijmans min restorānu Ciro’s, kas Antverpenes restorānu scēnā nostiprinājis stabilu reputāciju jau kopš 60. gadiem. Restorāns ir mīlēts izcilas tradicionālās flāmu virtuves, steiku, frī kartupeļu un mājas majonēzes dēļ. Ar interjeru savulaik šeit trāpīts desmitniekā - piecdesmit gadu laiku tas savu vizuālo aktualitāti tā arī nav zaudējis (Amerikalei 6).

Kaut vismaz piecus mēnešus gadā Liks Tijmans pavada ceļojot, tomēr aizvien viņš atgriežas savā dzimtajā ostas pilsētā Antverpenē, ar ko ļoti lepojas, un kā pirmo lietu, ko izdarīt Antverpenes viesiem min tieši došanos laivu tūrē uz Antverpenes ostu.

Antverpenes osta kā vecākā un lielākā Eiropas osta savos apmēros ir gigantiska un teju astoņas reizes pārsniedz pašas pilsētas teritoriju. Lielākās daļas organizēto ostas ekskursiju sākumpunkts ir pontonu tilts pie Het Steen viduslaiku nocietinājumu pils. Ostas tūre ir lieliska iespēja ieraudzīt Antverpenes pilsētas panorāmu no Šeldas upes grīvas puses un gūt ieskatu, kā darbojas mūsdienu Eiropas trešās lielākās ostas (pēc Roterdamas un Hamburgas) mašinērija.

Otrs pieturpunkts Lika Tijmana pilsētas lielāko vērtību maršrutā ir Plantin-Moretus Prentenkabinet muzejs. 1576. gadā Kristofers Plantins (Christopher Plantin, 1520-1589) atvēra savu tipogrāfiju fantastiskā flāmu renesanses ēkā Antverpenē. Plantina pēcteči Moretus ģimene iespieddarbnīcu ar sešpadsmit iespiedmašīnām un 56 darbiniekiem attīstīja par vadošo šāda veida tipogrāfiju Eiropā. Par tipogrāfijas izcilāko šedevru uzskatāma „Biblia Regia” – Bībele astoņos sējumos piecās valodās: latīņu, grieķu, ebreju, sīriešu un aramiešu, kas Plantin-Moretus darbnīcā tika iespiesta vairāk kā 1500 eksemplāros. Līdzās reliģiska satura darbiem, tipogrāfijā tika iespiestas arī greznas grāmatas par humānismu un mākslām, kā arī nozīmīgi nošu sējumi. Vērā ņemams fakts, ka no 1613. līdz 1637. gadam iespieddarbnīcā kā ilustrators darbojās arī izcilākais flāmu baroka gleznotājs Pīters Pauls Rubenss.

1876. gadā Edvards Moretus (Edward Moretus) īpašumu nodeva Antverpenes pilsētas tēvu rokās. Šobrīd citu pēc citas verot trīsdesmit četras muzeja durvis iespējams izdzīvot īstenu 17. un 18. gadsimta inteliģences caurstrāvota diženuma atmosfēru. Īpašākā vieta muzejā ir pati iespieddarbnīca ar septiņām iespiedmašīnām, no kurām divas ir vecākās zināmās pasaulē (aptuveni 1600. gads). Šeit nepamet sajūta, ka darba galdus, pergamentu, otas un svina burtu pērles tik tikko pēc darba dunas beigām būtu pametuši burtliči, ilustratori, iespiedēji, korektori un pats biznesa patrons. Un, iespējams, šis ir muzejs ar visčīkstīgākajām koka grīdām, kādā jums nācies pabūt - ieklausoties to skaņās iespējams apjaust, cik apmeklētāju šobrīd elpo koka un putekļu smaržu - biezu kā matērija un klaiņo pa muzeja labirintiem - caur telpām, kas ietērptas 16. gadsimta spāņu ādas tapešu un Rubensa gleznu kostīmā (Vrijdagmarkt 22, B-2000 Antwerp).

Interviju ar gleznotāju lasiet šeit.

DALIES:
Facebook Twitter

 

Jūsu atsauksmes

Diemžēl par šo objektu atsauksmes nav saņemtas

Jūsu vārds:

Laiks, kad apmeklējāt šo objektu:

Jūsu komentārs: