Steirische Herbst, 23. septembris – 16. oktobris, 2016
Steirischer Herbst ir jaunās mākslas platforma, kas par savu programmu aizvien ir uzskatījusi komunikācijas nodrošināšanu starp dažādām mākslas disciplīnām. Steirischer Herbst ir atšķirīgu estētisko pozīciju un teorētisko diskursu krustojums. Un tas ir viens no vecākajiem un iecienītākajiem avangarda festivāliem pasaulē – tā pirmssākumi meklējami vairāk nekā pirms četrdesmit gadiem.
Šis ir festivāls, kas savu uzmanību koncentrē uz mākslas procesu, attiecīgi izvēloties arī māksliniekus, kuru darbus atbalstīt, ļaujot viņiem strādāt un eksperimentēt, cik vien tas viņu darbam ir nepieciešams. Steirischer Herbst ir vietējo un starptautisko mākslinieku satikšanās punkts. Tā programmā orientēties palīdz skaidri nodalītas disciplīnas - teātris, performances, deja, arhitektūra, vizuālā māksla, kino, mūzika, literatūra, teorija, diskurss, pētniecība. Parasti katram darbam līdzās atrodams arī precīzs izklāsts, cik procentu tajā ir performances, cik - instalācijas, cik - mūzikas, cik - pārliecības, cik - teātra, cik – literatūras. Šogad šiem apzīmējumiem pievienojušies vēl citāda rakstura orientieri.
Tā festivālu atklājošajam franču mākslinieka Philippe Quesne darbam “Kurmju nakts“ (Welcome to Caveland!) līdzās žanriskā definējuma mēģinājumam - teātris, performance, mūzika, ir pievienots paskaidrojums, ka šajā vakara sagaidāms 64% teātra maģijas, 32% utopijas un 4% pasaules bojā ejas. Parīzē dzīvojošais un strādājošais mākslinieks, kura teātris ir attīstījies no vizuālās mākslas un arhitektūras, maz darbojas ar vārdiem, tomēr iespēj ko citu – radīt pasauli. Un ļauj ielūkoties dīvainu populāciju dzīvošanā un skatienā uz pasauli. Sācis ar cilvēkiem, pādējos gados māklsinieks ir devies zem zemes un atklāj saviem līdzcilvēkiem caur kurmju pasauli arī cilvēku dzīves ciklus – dzimšanu un nāvi, ēšanu un tikšanu apēstam, radīšanu un iznīcināšanu. Philippe Quesne mākslai piemīt vairākas reti sastopamas kvalitātes mūsdienu teātrī – humors un dzīves mīlestība.
38%skatuves miglas, 35% sapņu pasaules, 27% filmas sagaida skatītāju taizemiešu kinorežisora Apičatponga Vērasethakula (Apichatpong Weerasethakul) pirmajā teātrī veidotajā izrādē “Fever Room”, kas tiek izrādīta nākamajā dienā pēc šī paša režisora jaunākās filmas “Cemetery of Splendour“.
Plašāku atpazīstamību pasaulē režisors ieguva 2010. gadā saņemot Kannu kinofestivāla galveno balvu Zelta palmas zaru par filmu “Tēvocis Bunmē, kurš spēja atcerēties savas iepriekšējās dzīves". Cilvēku arhaiskās attiecības ar saviem senčiem un dabu, garu un to reinkarnācija pašsaprotamā piedalīšanās dzīvē un sadzīvē veido arī Apičatponga Vērasethakula jaunākās filmas īpašo atmosfēru un skatienu uz pasauli. Teātra un kino darbi ir savā starpā cieši saistīti, pats režisors tos dēvē par ceļojumiem, gaismas meklējumos.
65% teātra un 35% politikas piedāvā Milo Rau jaunākā izrāde EEmpire“. Viens no mūsdienu svarīgākajiem Eiropas teātra autoriem un režisoriem, dokumentālā teātra bagātinātājs ar negaidītiem skata punktiem uz mūsdienu realitāti caur pagātnes skrupuloziem pētījumiem, savā jaunākajā darbā “Empire“ pirmo reizi mēģina ielūkoties nākotnē.
Kopā ar izpildītājiem no Grieķijas, Sīrijas, Kurdistānas un Rumānijas, kuri izrādē dalās ar saviem dzīves stāstiem un cilvēcisko pieredzi, Milo Rau urbjas dziļāk nekā avīžu rakstos ierasts jautājumos: Ko nozīmē bēgšana? Ko nozīmē dzimtene? Un kāda izskatīsies Eiropas seja nākotnē?
Milo Rau izrādes vienmēr ir neērtas. Tās neapkalpo jau esošās pārliecības, konvencijas, klišejas. Un neērtību saskarsmē ar šī mākslinieka darbiem īpaši pastiprina fakts, ka uzdotie jautājumi ir izauguši no fundamentāliem pētījumiem, kurus režisors veicis, pirms vispār ķēries klāt izrādes veidošanai. Viņa izrādes nav mākslinieciskas fantāzijas, bet nopietni meģinājumi apjēgt mūsdienu realitāti.
Steirische Herbst ir un nav elitārs festivāls. Maldīgi būtu domāt, ka to nodarbina tikai īpašiem pazinējiem saprotami un uztverami meklējumi. Steirische Herbst vienmēr aicina māksliniekus, kas neapkalpo meinstrīma uztveri, bet viņu uzdotie jautājumi spēj aizsniegt ļoti plašu un daudzveidīgu skatītāju loku.