Man Ray. Kunstforum Wien. Līdz 24. jūnijam, 2018
„Es fotografēju to, ko es nevēlos gleznot un gleznoju to, ko nevaru nofotografēt,” teicis viens no 20. gadsimta fotomākslas klasiķiem, amerikāņu mākslinieks un fotogrāfs Mens Rejs (1890.-1976.). Sirreālisma kustības un 20. gadsimta modes fotogrāfijas leģenda. 1921. gadā Mens Rejs no Ņujorkas ieradās Parīzē, kur pievērsās fotogrāfijai, lai tādējādi finansētu savu glezniecību. Viņš iepazinās ar modes dizaineru Polu Puarē, kurš tobrīd baudīja savus ziedu laikus un meklēja fotogrāfu, kura redzējums būtu pilnīgi atšķirīgs no visa tobrīd modes fotogrāfijā valdošā. 1924. gadā Mens Rejs sāka strādāt Vogue, Harper’s Bazaar un Vanity Fairpilnībā mainot tā laika priekšstatus par tradicionālo kleitas un statiskas modeļu pozas eksponējošo modes fotogrāfiju – uzskatot, ka inspirācija, ne informācija ir modes (un arī fotogrāfijas) būtība. Par viņa iedvesmas avotu un domu biedri kļuva modes sirreāliste Elsa Skiaparelli, fotogrāfijas, kurās viņa redzama savos tērpos, Mens Rejs uzskatīja par savu Parīzes gadu triumfu. Visu savu dzīvi – gan modes fotogrāfijā, gan mākslā, viņš it kā mēģināja paplašināt robežas – gan radošās, gan tehniskās... Un tāds palika līdz pat savai nāves stundai, režisējot arī uzrakstu un savas un sievas Džuljetas kapavietas Parīzes Monparnasas kapos - “Bezrūpīgs, bet ne vienaldzīgs”.
Apjomīgā izstāde Kunstforum Wien piedāvā ieskatu visās Mena Reja daiļrades šķautnēs – glezniecībā, tēlniecībā, zīmējumos, fotogrāfijās... Atsevišķa tās sadaļa veltīta viņa attiecībām ar Lī Milleri, izstādē skatāmi arī Mena Reja radītie leģendārie “lampas abažūru” auskari, kuros savulaik gozējās Katrīna Denēva.
Freyung 8, 1010 Vienna