Martin Kippenberger, Kunstforum Wien, 8. septembris – 27. novembris, 2016
Gleznotājs, aktieris, mūziķis, uzdzīvotājs, ceļotājs, mākslas "panks", enfant terrible jeb kā viņš pats sevi dēvēja - “ekshibicionists” Martins Kipenbergers, šodien tiek dēvēts par vienu no 20. gadsimta mākslas zīmēm. Un pieder tiem, kas savu īsteno zvaigžņu stundu piedzīvoja tikai pēc savas nāves. Kopš karjeras pirmsākumiem – 70. gados, Kipenbergera radošās iedvesmas avots bijusi popkultūra, māksla, mūzika, politika un vēsture. Viņa radošajā mantojumā ietilpst milzīgs skaits gleznu, skulptūru, darbu uz papīra, fotogrāfiju un grāmatu ilustrāciju.
Jāteic, viņš pamanījās sarīkot traci pat pēc savas nāves – 2008. gadā Bolzano Modernās mākslas muzeja izstādē eksponētais Kipenbergera darbs saniknoja Romas pāvestu. Kurš mākslinieka objektu, kura galvenā varone bija krustā piesista varde, kas vienā rokā tur alus kausu, bet otrā – olu, nodēvēja par kristīgās pasaules pārstāvju jūtu zaimošanu. Muzeja vadībai taisnojoties, ka tas esot tikai un vienīgi mākslinieka pašportrets, kas ataino galveno varoni krīzes brīdī un nekādi nav uztverams kā uzbrukums reliģijai.
"Māksla jebkurā gadījumā vienmēr tiek skatīta retrospektīvā griezumā... Es teiktu, ka parasti tie ir divdesmit gadi. Vai cilvēki turpinās vai neturpinās par mani runāt, ir tas, kas ir būtiski. Vai es izplatu feinu sajūtu vai nē. Un tas uz ko es strādāju ir, lai cilvēki varētu teikt: Kipenbergers bija feins!”, savulaik izteicās viņš pats.
Un jums kārtējo reizi ir iespēja par to pārliecināties – Vīnē (pilsētā, kurā Vācijā dzimušais Kipenbergers 1997. gadā aizgāja no dzīves) šobrīd skatāma mākslinieka retrospekcijām.
Bank Austria Kunstforum Wien
Freyung 8
Attēls: Martin Kippenberger, Ohne Titel (Selbstporträt), 1975/76, Privatsammlung © Estate of Martin Kippenberger, Galerie Gisela Capitain, Cologne