GALAMĒRĶI KULTŪRAS AFIŠA BAUDĪTĀJA CEĻVEDIS CITĀDI MARŠRUTI INSIDER'S VIEW VEIKALS FOTO GALERIJAS

IZVĒLIES GALAMĒRĶI

Baudītāja ceļvedisCitādi maršrutiFoto galerijasEsenceKultūraKur nakšņotKur paēstKur iepirktiesMaršrutiUrbānā leģendaArhitektūras tūrismsLietas, kas jāizdaraVērts zinātLabākie klubiFilmaVērts izbaudītInsider's view

IZVĒLIES ŽANRU

IZVĒLIES OBJEKTU

« ATPAKAĻ « UZ SADAĻAS SĀKUMU

SAŅEM JAUNUMUS

Ierakstiet savu e-pasta adresi, ja vēlaties saņemt ikmēneša jaunumus.

REKOMENDĒJAM:

Londonas jaunā Thaddaeus Ropac galerija

Eiropas skulptūru parki – laikmetīgās mākslas telpa atelpai

Diānas Venē mākslinieku radīto rotu kolekcija

Kultūras afiša · Eiropa · francija · Parīze · Festivāli

Festival d’Automne, 7. septembris – 31. decembris, 2016

0 ATSAUKSMES

Festival d’Automne, 7. septembris – 31. decembris, 2016

Parīzes rudens festivāls, kas piespēlē mākslas vitalitāti ne tikai septembrim un oktobrim, bet šogad iestiepjas līdz pat Jaunajam gadam, apvieno savā programmā teātri, koncertus, deju, kino un izstādes - ieņemot vai visu Parīzi. Avangardiski ievirzītā Festival d´Automne programmu galvenokārt veido jauni darbi, kas nekad iepriekš Francijā nav rādīti, un ko radījuši mākslinieki no visas pasaules. Jau no pašiem pirmsākumiem festivāls ir centies izvilkt dienas gaismā jaunus māksliniekus, atbalstīt jaunus meklējumus. Un vienlaikus programmā sastopami atzītu korifeju, lielisku meistaru un avangarda klasiķu darbi. Šogad festivāls īpašu uzmanību ir pievērsis vairākiem māksliniekiem. Veidojot caur viņu darbiem šo mākslinieku portretus. Tā trīs atšķirīgus vakarus Parīzē ir iespēja sastapties ar vienu no valdzinošākajām minimālistiskās dejas radītājām pasaulē, postmodernās dejas ikonu, Ņujorkas horeogrāfi Lusindu Čaildsu (Lucinda Childs). Skaidru tīru formu skaistums, cilvēka iekšējās pasaules brīvība un tīrība ir viņas mākslas spēks. Čaildsas radītie darbi pieder sešdesmito un spetiņdesmito gadu atklājumiem, taču tiem piemīt ģeniālu darbu pārlaicīgais starojums. Un jaunajā tūkstošgadē vēlreiz atdzīvinātās izrādes piedzīvoja parsteidzošu uzvaras gājienu cauri Eiropai un pat Amerikai. Parīzes rudens svētkos ir iespēja sastapties ar Lusindas Čaildsas agrīnajiem darbiem, kas apkopti zem nosaukuma “Early Works“. Ar uzvedumu “Available Light”, ar kuru 1984. gadā tika atklāta Losandželosas modernās mākslas muzeja zāle Temporary Contemporary, satiekoties trijām mākslām – arhitektūrai, dejai un mūzikai. Kopā ar Lusindu Čaildsu uzveduma radīšanā strādāja amerikāņu arhitekts Frenks Gerijs un komponists Džons Adamss. Un trešais vakars piedāvā sastapšanās iespēju ar izrādi “Dance", kas tik uzvesta 1979. gadā , horeogrāfei strādājot kopā ar komponistu Filipu Glāsu un mākslinieku Sol Le Witt. Pirms vairākiem gadiem atjaunotais “Dance“ ar jauniem dejotājiem piedzīvoja „standing ovations“ visneiedomājamākajos Amerikas miestos, par ko nebeidza brīnīties amerikāņu prese. Bet tā ir – Lusindas Čaildsas “Dance“ līdzinās brīnumam, rādot cilvēka eksistenci tādā vieglumā un skaistumā, kāds uz šodienas skatuvēm tikpat kā nekur nav sastopams, un ar kuru ir milzīgs cilvēcisks prieks saslēgties. Padziļinātu ieskatu Lusindas Čaildsas daiļradē četru mēnešu garumā piedāvā CN D Centre national de la danse un Galerie Thaddaeus Ropac / Pantin.

Īpašu cieņu Parīzes rudens šogad izrāda arī poļu teātra vecmeistaram Kristianam Lupam, novietojot skatītāja uzmanības centrā trīs režisora saspēles ar austriešu dramaturga un rakstnieka Tomasa Bernharda daiļradi, kas attīstījusies divdesmit gadu garumā. Sevi un citus ienīstošie cilvēki, ārdošā pašsagraušanās, destruktīvi postošais iekšā sēdošais spēks – tā sava laika sabiedrību izjuta 20. gadsimta septiņdesmito un astoņdesmito gadu spēcīgākais austriešu rakstnieks, ar īpašu monoloģisku tirāžu sparu ķeroties klāt ne vien fašistoīdu uzskatu mietpilsoņiem, bet tieši un īpaši gara darbiniekiem – zinātniekiem, māksliniekiem. Un tam pretī Kristiana Lupas nesteidzīgais teātra skatiens, kas katru rakstnieka lappusi piedāvā izlasīt skatītājam ar īpaši koncentrētu uzmanību, it ka pāršķirstot to divreiz. Pirmā Lupas sastapšanās ar Bernharda darbiem notikusi 1996. gadā, iestudējot lugu “Ritter, Dene, Voss“, Tomasa Bernharda skatuvisko himnu trim izciliem sava laika vācu aktieriem. Parīzes rudens piedāvā unikālu iespēju 2016. gada rudenī skatīt vēlreiz šo 1996. gadā veidoto izrādi. Un līdzās tai divi pavisam jauni, pēdējos gados Lupas iestudēti Tomasa Bernharda darbi. Lietuvas Nacionālajā teātrī inscenētais „Varoņu laukums“ un Grācā veidotais Tomasa Bernharda romāna “Koku ciršana“ (Holzfällen), uzvedums, par kuru režisors pērno sezon saņēma Austrijas teātra Nacionālo balvu – Nestroy Preis, kā labākais ārzemju iestudējums. Žūrija savu lēmumu pamatoja ar to, ka Lupa piedāvā radikāli citādu Bernharda darbu lasījumu intonāciju nekā līdz šim esošajos iestudējumos – ne sarkastiski, ironiski iznīcinošu, bet maigu, kautru, trauslu.

Nu jau gadus četrus ik rudeni Parīzes mākslas svētkos tiek izrādīts franču vecmeistara, astoņdesmito gadu slieksni pārkāpušā, sapņu un noslēpumu teritoriju pētnieka, režisora Kloda Režī (Claude Regy) kāds jauns darbs. Šogad tā ir “Rêve et Folie“, izrāde, kas attstījusies no vācu ekspresionista Georga Trākla lauzītās un izkāpinātās pasaules. Savukārt Kloda Režī maģiskajai mākslas valstībai  raksturīgs klusums un palēninājums. Klods Režī savos darbos neielaiž to, kas viņam teātra mākslā liekas savu laiku jau sen pārdzīvojis, taču joprojām ir visuresošs uz Francijas skatuvēm – naturālismu, deklamāciju, psiholoģisko reālismu, patosu, sentimentālismu, hiperaktivitāti bez jēgas seguma. Režī darbos cilvēks ir jūtīgs pret mazāko vibrāciju, smalkākajām vides izmaiņām, tās atbalsojas viņā un kļūst skatītājam sajūtamas Visuma svārstību mērogos.

Parīzes modes muzeja Musée Galliera direktors Olivier Saillard turpina sadarboties ar britu aktrisi Tildu Swinton, aicinot viņu nu jau ik Parīzes rudenī veidot kādu īpašu darbu.  Šoreiz viņa kopā ar vēl vienu, pavisam citādu britu kinomākslas zvaigzni Charlotte Rampling pilsētas Modernās mākslas muzejā Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris no 27. septembra līdz 2.oktobrim aicina uz performanci.

Vērts nepalaist garām britu avangarda grupas “Forced Enterteinment“ izrādi “The Notebook“, kas veidota pēc ungāru rakstnieces Ágota Kristóf romāna “Lielā burtnīca“. Izcils skatuves mākslas darbs, kurā divi aktieri, pavisam vienkārši - sēžot uz krēsla un lasot grāmatu, izstāsta pasauli dvīņu acīm un kopā saistītajām sirdīm.

www.festival-automne.com

Attēls: Compagnie Lucinda Childs en Allemagne en août 2015. © MARKUS SCHOLZ / DPA / dpa Picture-Alliance/AFP

 

DALIES:
Facebook Twitter

 

Jūsu atsauksmes

Diemžēl par šo objektu atsauksmes nav saņemtas

Jūsu vārds:

Laiks, kad apmeklējāt šo objektu:

Jūsu komentārs: