Laikmetīgais spēļu mākslu festivāls “Teritorija”, 12. – 25. oktobris, 2017
Maskavas laikmetīgais spēļu mākslu festivāls “Teritorija” tika dibināts ar nodomu paplašināt skatītāja priekšstatus attiecībā uz mākslas izpausmes formu iespējamību. Un tā uzstādījums pa šiem gadiem ir palicis nemainīgs. Arī šogad, kad par festivāla māksliniecisko vadītāju ir kļuvis aktieris Jevgeņijs Mironovs.
”Teritorijas” darbi barojas no dažādiem mākslas žanriem – teātra, vizuālās mākslas, mūzikas - un tās vienu pieraksta adresi noteikt nemaz nav iespējams. Tas ir mākslu sakausējums, ko tiklab var aplūkot kā izstādi vai kā izrādi, vai kā koncertu instalācijā.
Šogad festivālu atklāj viens no pasaules interesantākajiem teātra izgudrotājiem – par teātra alķīmiķi dēvētais kanādiešu režisors Robērs Lepāžs. Viņš ir izveidojis izstādi – izrādi “Bibliotēka”, piedāvājot dalīties ar savu Visuma skatienu. Šajā ceļojumā uz acīm ir liekamas virtuālās brilles, bet pavadonis būs aktieris Jevgeņijs Mironovs. Šo izrādi Robērs Lepāžs ir radījis kā dāvanu savai dzimtajai Kvebekas pilsētai, tās Nacionālajai bibliotēkai, kas nesen kā nosvinējusi savas pastāvēšanas desmito gadadienu. Domājot par bibliotēku, par tās pastāvēšanas jēgu, Roberts Lepāžs ir radījis citu realitāti – fantāzijas valstību.
Vērts pievērst uzmanību vienam no interesantākajiem mūsdienu spēļu mākslu protagonistiem - grieķu māksliniekam Dimitris Papaioanu. Viņš strādā kā īsts renesanses mākslinieks, proti, nav ierakstāms nevienā konkrētā mākslas žanrā. Pirms septiņpadsmit gadiem sācis tēlotāja mākslas un komiksu teritorijā, visjaunākajos laikos starptautiskajā dejas mākslas žurnālā “Danza” kritiķu aptaujā atzīts par spēcīgāko horeogrāfu. Viņa sešu stundu garumā ilgstoša videoinstalācija “Iekšpuse” ir attīstījusies no jautājumiem – kas labs piemīt rutīnai? Kāda poēzija piemīt visparastākajām darbībām? Vai atšķiras veids, kā katrs no mums mazgājas, tīra zobus, ielej sev ūdeni un liekas gulēt?
Viens no programmas emocionāli jaudīgākajiem darbiem ir dokumentālās režijas trio “Rimini Protokoll” autora – režisora Stefana Kegi darbs “Mantojums”, kuru viņš izveidojis kopā ar scenogrāfu Dominiku Huberu. Viņi to ir nodēvējuši par 21. gadsimta mauzoleju. Stefans Kegi ir saticies ar astoņiem cilvēkiem, kuriem domas par nāvi vairs neizdodas atlikt uz rītdienu. Tie ir gan veci, gan jauni un dažādi materiāli situēti laikabiedri, kurus nodarbina jautājums – kas no viņiem paliks pāri šajā pasaulē pēc nāves? Režisors ir ticies ar šiem cilvēkiem, kad viņi vēl bija dzīvi un piekrita dalīties savās pārdomās. Skatītājs ar viņiem tiekas, kad viņi jau ir miruši, atstājot aiz sevis balss ierakstus, priekšmetus, istabas iekārtojumu, idejas par dzīves dzīvošanu pirms nāves.
Scenogrāfs ir izveidojis astoņas miniatūras, ļoti individuālas telpas, kurās vienlaikus var ienākt trīs, citās – pieci cilvēki un noklausīties apmēram septiņu astoņu minūšu sarunas ar mirušiem cilvēkiem. Lai gan viņu klātbūtne šajās telpās – caur balss ierakstiem, caur autentiskiem priekšmetiem, kas mirušajiem piederējuši un kaut ko nozīmējuši, caur pašu telpas izkārtojumu – ir tik intensīvi sajūtama, ka tuvinās ne vairs racionālai, vien ar prātu uztveramai, bet metafiziskai pieredzei.
Finiera paneļiem izklātajā koridorā, gaidot, kad atvērsies kāda no telpām, uz griestiem var skatīties pasaules kartē. Tajā visu laiku dažādās vietās iekvēlojas pa spilgtam baltam punktam, kas tūlīt arī nodziest. Ik brīdi, ik sekundi kāds uz zemeslodes mirst.
“Teritorija” ir arī lieliska iespēja iepazīties ar radošākajiem Krievijas māksliniekiem, kuri programmā ir pārstāvēti dāsnā spektrā.
Programma: territoryfest.ru