“Die Hugenotten”, Deutsche Oper, pirmizrāde 13. novembris, izrādes 17., 20., 23., 26., 29. novembris, 2016
Diriģents - Michele Mariotti
Režisors - David Alden
Reta iespēja sastapties svaigi radītā jaunuzvedumā ar 19. gadsimta pirmajā pusē tapušo vienu no pirmajiem skatuviskajiem “blokbasteriem” – Džakomo Meijerbēra sacerēto skatuvisko lieluzvedumu „Hugenoti“. Sava laika veiksmīgākais operkomponists, kurš materiāli atbalstīja arī Parīzē ieceļojušo un Eiropas pievilcīgāko kultūras pilsētu iekarotgribošo Rihardu Vāgneru, pateicībā saņemot sev veltīto antisemītisko teorētisko sacerējumu „Jūdaisms mūzikā“, deviņpadsmitā gadsimta Parīzē pa vidu Eiropas revolūcijām, apgriezienus uzņemošajai tehniskajai attīstībai un industrializācijai radīja laika garu manifestējošu grandiozu mūzikas teātri –grand opéra, kurā tika iesaistīti visi iespējamie spēki – orķestris, dziedātāji, balets, vērienīgi kora uznācieni, skatuviskās mašinērijas brīnumi, kas, attīstoties piecu stundu garumā, spēja atraisīt megajaudas iedarbību uz skatītāju. Par to, ka Džakomo Meijerbērs varētu sacerēt gigantisku mūzikas teātri „Fausts“ sapņoja vēl Johans Volfgangs Gēte.
XXI. gadsimtā Džakomo Meijerbēra operas ir nogrimušas aizmirstībā un tikpat kā netiek uzvestas. Tam par iemeslu daļēji ir arī fakts, ka Meijerbērs savu piecstundīgo operas mūziku rakstīja, rēķinoties ar daudzajiem skatuviskajiem efektiem, kurus uz skatuves nerealizējot, rodas daudz „liekas“ mūzikas. Meijerbēra darbi paredz neikdienišķo skatuvisko fantāziju, piezemētākās versijās viņa darbi neatdzīvojas.
Pagājušajā gadā tika atzīmēti 150 gadi kopš komponista nāves, un tad daudzviet pasaulē mūzikas nami sasparojās, lai pieminētu Meijerbēru grandiozās operas vismaz ar koncertversijām.
Šoruden Berlīnes Vācu opera piedāvā Džakomo Meijerbēra „Hugenotus“, kuras centrā ir viena no asiņainākajām reliģiskā fanātisma naktīm Eiropā, dēvēta par Svētā Bartolomeja nakti.
Izrādi iestudē amerikāņu režisors David Alden, kurš pirms dažām sezonām Vācu operā izveidoja lielisku inscenējumu Bendžamina Britena operai „Peter Grimes“. Pie diriģenta pults - trīsdesmitgadnieku paaudzes mākslinieks, itāļu diriģents Michele Mariotti.
Foto: Patrizia Ciofi © Borghese