Lincoln Center Festival, Lincoln Center for the Performing Arts, 6. jūlijs – 2. augusts, 2015
Ja esat Ņujorkā un interesējaties mazāk par masu produkciju, ko ražo Amerikas teātri, bet drīzāk meklējat labu mākslu vai vienkārši vēlaties paplašināt savu redzesloku transkontinentālā atvērumā, tad Lincoln Center for the Performing Arts ir viena no labākajām adresēm. Vasarā šeit ik gadu notiek Linkolna centra veidotais festivāls. Tā programma izceļas ar kvalitatīvu teātra, dejas, operas un mūzikas atlasi, apvienojot šodienas sarunā Amerikas, Eiropas un Āzijas mākslinieku domas, fantāzijas, stāstus un sapņus.
Interesantākajām redzesloka paplašināšanas iespējām pieder sociālistiski kapitālistiskās Ķīnas populārais, vairāk nekā 4000 reizes jau nodejotais balets “The Red Detachment of Women,” kas tiek dēvēts par vienu no modernās Ķīnas kultūras stūrakmeņiem. Šis iestudējums tapa 1972. gadā par godu ASV prezidenta Niksona vizītei Ķīnā, tā laika nicinātajam amerikāņu konsūmerismam liekot pretī padomju stilā veidotu jaudīgu horeogrāfiju, kurā runa ir par cita līmeņa cilvēciskajām vērtībām. Ķīnas nacionālā baleta izpildījumā tam piemīt augstākā tehniskā klase un nu tas tiek parādīts zemē, kurai kā sociālistisks sveiciens tas savulaik tapis.
Par pārsteidzoši adekvātas teātra valodas radītājiem Haruki Murakami rakstniecības stilam dēvē japāņu teātra grupas Ninagawa Company un režisora Yukio Ninagawa darbu. Viņi uz Ņujorku ved Murakami romānu “Kafka liedagā”, pārtulkotu teātra valodā.
Kā poētisks brīnums, saglabājies pasaulē no citiem laikiem un neizskaidrojamā kārtā palicis dzīvs un neskarts, ir gruzīnu mākslinieka Rezo Gabriadzes marionešu teātris. Tas dzimis tajos pašos laikos un politiskajos platuma grādos, kad Ķīnas sociālistiskais balets, kaimiņzemē – Gruzijā, kura tolaik bija integrēta PSRS, bet pamanījās sarunai piedāvāt pavisam kaut ko citu – trauslu cilvēcisku pasauli. Tāds ir arī kamerformāta uzvedums “Ramona”, kas ceļo uz Ņujorku.
Savukārt, ja interesē mūsdienu turbokapitālistiskās Maskavas cilvēkportrets, tad festivāla dienās ir vērts doties uz Maskavas Nāciju teātrī iestudēto Augusta Strindberga “Jūlijas jaunkundzi” ar Jevgeņiju Mironovu un Čulpanu Hamatovu galvenajās lomās. Šo mūsdienu ledaini metālisko attiecību studiju piedāvā vācu režisors Tomass Ostermeiers.
Noteikti vērts nepalaist garām arī sastapšanos ar amerikāņu ikoniskā autsaidera, komponista Harry Partch un vācu režisora Heiner Goebbels attīstītajām mūzikas teātra ainavām “Delusion of the Fury”.
Programma: www.lincolncenterfestival.org