GALAMĒRĶI KULTŪRAS AFIŠA BAUDĪTĀJA CEĻVEDIS CITĀDI MARŠRUTI INSIDER'S VIEW VEIKALS FOTO GALERIJAS

IZVĒLIES GALAMĒRĶI

Baudītāja ceļvedisFoto galerijasEsenceKultūraKur nakšņotKur paēstKur iepirktiesLietas, kas jāizdaraVērts zinātLabākie klubiVērts izbaudītInsider's view

IZVĒLIES ŽANRU

IZVĒLIES OBJEKTU

« ATPAKAĻ « UZ SADAĻAS SĀKUMU

SAŅEM JAUNUMUS

Ierakstiet savu e-pasta adresi, ja vēlaties saņemt ikmēneša jaunumus.

REKOMENDĒJAM:

Londonas jaunā Thaddaeus Ropac galerija

Eiropas skulptūru parki – laikmetīgās mākslas telpa atelpai

Diānas Venē mākslinieku radīto rotu kolekcija

Kultūras afiša · Ziemeļamerika · amerikas savienotās valstis · Ņujorka · Festivāli

Next Wave Festival, 7. septembris – 18. decembris, 2016

0 ATSAUKSMES

Next Wave Festival, 7. septembris – 18. decembris, 2016

The Next Wave festivāls, ko jau ceturtdaļgadsimtu organizē Bruklinas mūzikas akadēmija, sevi dēvē par savienotājtiltu starp pasaules inovatīvākajiem māksliniekiem mūzikā, teātrī un dejā un izaicinājumiem gatavo skatītāju. Tas ir izteikts mūsdienu mākslas forums, kas interesējas par izglītotu un pasaules kultūras pieredzē sakņotu domāšanas veidu, par kultūru saspēli cauri kontinentiem un laikiem.

Tādi ir arī The Next Wave festivālā ieaicinātie darbi – daži no tiem pavisam jauni, nule kā radīti mākslas izteikumi. Kā amerikāņu komponista David Lang sarakstītā opera “Lūzeris“ (“The Loser“), kas pasaules pirmizrādi piedzīvo septembrī Ņujorkā. Pulicera prēmijas laureāta David Lang operas stāsts, kuru komponists ir attīstījis pēc austriešu rakstnieka Tomasa Bernharda romāna, vēsta par kādu neveiksmīgu klaviermākslas studentu, kurš atceras savu dzīvi, kas nodzīvota viņa drauga, ģeniālā kanādiešu pianista Glenna Gulda (1932 – 1982) ēnā. Savas operas skatuvisko interpretāciju veido David Lang pats. Izrādes muzikālais lasījums uzticēts jaunajai, uzlecošajai amerikāņu zvaigznei, 2016. gada sera Georg Solti dirģēšanas balvas laureātei Karinai Canellaki.

Viena no pastāvīgajām Ņujorkas festivāla viešņām ir lielā franču aktrise Izabella Ipēra. Viņa pāri okeānam no Parīzes ir vedusi Tenesija Viljamsa traģiski aizlauztās dvēseles dzīvi brutāli pragmatiskajā amerikāņu realitātē „Ilgu tramvaju“, viņa kopā ar otru lielo mūsdienu kino un teātra aktrisi Keitu Blanšetu ir vedušas no Austrālijas kopā veidotās Žana Ženē “Kalpones“. Šoruden Ņujorka piedāvā Ipēras jaunāko teātra darbu, kas iestudēts aizvadītajā sezonā Parīzes Odeona teātrī kopā ar vienu no būtiskākajiem mūsdienu poļu režisoriem Krištofu Varļikovski, izrādi “Fedra(s)“. Darbs tapis, interesējoties par neiespējamo mīlestību - par Fedras mītu – valdnieci, kuru pārņēmusi kaislība uz savu padēlu. Varļikovskis, veidojot jauno izrādi, apvienojis antīko dramaturgu Aishila un Eiripīda, deviņdesmito gadu jaunā britu dramaturģijas vilņa traģiskās ikonas Sāras Keinas un Nobela prēmijas laureāta - dienvidāfrikāņu rakstnieka Džona Maksvela Kutzē skatienus uz šo tēmu - jaunā mākslinieciskā kosmosā. Izabellu Ipēru britu laikraksts “The Guardian” jokodamies dēvē par vairāk nekā 90 filmu veterāni, kura ne nieka nav zaudējusi no maģiskās pievilcības, veidojot aizvien neizprotamākus, ar loģiku un veselo saprātu neatšķetināmākus tēlus.

Paša Ņujorkas festivāla izcelto notikumua sarakstā ir arī nu jau deviņdesmito gadu slieksni pārkāpušā, par teātra Sokrātu dēvētā britu režisora Pītera Bruka jaunākais teātra darbs „Battlefield, ko leģendārais meistars iestudējis, jau vairākus gadus strādājot pilnīgi akls, balstoties uz savu iekšējo redzi, kas ir fenomenāla savā pārsteidzošajā skaidrībā. Šo izrādi, Parīzes un Londonas teātru kopprodukciju, Pīters Bruks veidojis kopā ar savu agrāko asistenti - franču dramaturģi Marie-Hélène Estienne, vēlreiz iedziļinoties senajā sanskritu epā “Mahabharata” - lielajā grāmatā, kura atrodami, kā uzskata Pīters Bruks, visi mūsu dzīves jautājumi. Astoņdesmitajos gados Pīters Bruks, pārradot šo grāmatu teātra valodā, bija izveidojis deviņu stundu garu norisi, vienus no visu laiku iespaidīgākajiem un garīgi dziļākajiem meklējumiem teātra praksē. Jaunajā izrādē Pīters Bruks ir atteicies no fascinējošā krāšņuma, kādā bija veidota viņa izrāde pirms 30 gadiem, kad tā atklāja Aviņonas festivālu un pēc tam četrus gadus ceļoja pa visu pasauli. Pīteram Brukam vairs nav vajadzīgas milzīgās materiālās ivestīcijas, pat ne vairs 250 tonnas smilšu un 140 tonnas mālu, tagad viņam pietiek vienkārši ar cilvēkiem uz skatuves. No 3000 gadus senā epa Pīters Bruks ir izvēlējies tikai vienu nodaļu, nodarbinot sevi un skatītāju ar jautājumu – kā no piedzīvotām kara šausmām ir iespējams izlobīt jēgu?

Dejas programmā viena no interesantākajām solās būt izrāde “On The Road”, kas veidota pēc bītu paaudzes bībeles – 1957. gadā publicētā Džeka Keruaka romāna “Ceļā”. Horeogrāfs Zivi Gotheiners, kuru laikraksts “The New York Times”dēvē par “Zen Master of New York”, kopā ar savu radošo komandu bija paši devušies ceļā un veikuši svarīgākos no šī romāna maršrutiem, lai iedvesmojoties no ceļa, brīvības un atvērtības nezināmajam, cilvēkiem un pasaulei, izveidotu pavisam citā laikmetā sarunu ar līdzcilvēkiem par galveno cilvēka dvēseles dzīvē. Oriģinālmūziku sarakstījis somu komponists, četrdesmitgandieks Jukka Rihtamäki, par fascinējošu atmosfēru gādā videomākslinieks Josh Higgason.

Vērts nepalaist garām The Next Wave Festival piedāvātās sarunas ar māksliniekiem.

Programma: www.bam.org

DALIES:
Facebook Twitter

 

Jūsu atsauksmes

Diemžēl par šo objektu atsauksmes nav saņemtas

Jūsu vārds:

Laiks, kad apmeklējāt šo objektu:

Jūsu komentārs: