GALAMĒRĶI KULTŪRAS AFIŠA BAUDĪTĀJA CEĻVEDIS CITĀDI MARŠRUTI INSIDER'S VIEW VEIKALS FOTO GALERIJAS

IZVĒLIES GALAMĒRĶI

Baudītāja ceļvedisCitādi maršrutiFoto galerijasEsenceKultūraKur nakšņotKur paēstKur iepirktiesMaršrutiUrbānā leģendaArhitektūras tūrismsLietas, kas jāizdaraVērts zinātLabākie klubiFilmaVērts izbaudītInsider's view

IZVĒLIES ŽANRU

IZVĒLIES OBJEKTU

« ATPAKAĻ « UZ SADAĻAS SĀKUMU

SAŅEM JAUNUMUS

Ierakstiet savu e-pasta adresi, ja vēlaties saņemt ikmēneša jaunumus.

REKOMENDĒJAM:

Londonas jaunā Thaddaeus Ropac galerija

Eiropas skulptūru parki – laikmetīgās mākslas telpa atelpai

Diānas Venē mākslinieku radīto rotu kolekcija

Kultūras afiša · Eiropa · francija · Parīze · Izstādes

Niki de Saint Phalle, Grand Palais, no 17. septembra līdz 2. februārim, 2015

0 ATSAUKSMES

Niki de Saint Phalle, Grand Palais, no 17. septembra līdz 2. februārim, 2015

Franču/amrerikāņu māksliniece Niki de Senfala (Niki de Saint Phalle; 1930 - 2002) savulaik bija viena no pirmajām sievietēm-māksliniecēm, kas iemantoja starptautisku atzinību un atpazīstamību vēl savas dzīves laikā. Viņu slavenu padarīja milzu krāsainā lelle “Nana,” kas savās bezgala daudzajās variācijās iemiesoja visu pasaules sieviešu arhetipu. Sievietes attiecības ar pasauli un loma sabiedrībā vienmēr bijusi Niki de Senfalas daiļrades aktualitāte, kuras cēlonis (kā ne vienai vien sievietei māksliniecei) meklējams bērnības un jaunības traumatiskajā pieredzē. Pirmās krāsainās apalītes tapa 1965. gadā, un to rašanos inspirēja amerikāņu mākslinieka un mūziķa Larija Raiversa (Larry Rivers) sieva Klarisa, kas gaidīja mazuli.

Taču tikpat hrestomātiska parādība kā visiem labi pazīstamās "nanas", ir arī tā dēvētās "šaušanas gleznas" (shooting paintings), kas tapa agrīnajos sešdesmitajos, kas Senfala, no ASV atgriezusies Francijā, šāva pa krāsu bundžām, kuras piestiprinātas pie koka pamatnes, un nejaušība, kas vadīja lodi un substanci, radīja viņas mākslas darbus. Tas ir posms, kas mākslinieces biogrāfijā zīmīgs ar līdzdalību Noveau Réalisme ("jaunais reālisms") kustībā, ko var uzskatīt par Eiropas atbildi amerikāņu popārtam. Tās būtību formulējis teorētiķis Pjērs Restanī - raksturojot to kā poētisku urbānās, industriālās un reklāmas realitātes pārstrādes veidu. Niki de Senfala jaunajiem reālistiem pievienojās 1961. gadā. Un viņai priekšā jau bija Īvs Kleins, kas dažkārt mēdza gleznot publikas priekšā, apvienojot performanci un glezniecību; Armāns, kura aizraušanās ar mūzikas instrumentiem izpaudās uz skatuves driskās sasitot klavieres, kuru atlūzas pēc tam viņš eksponēja pie sienas. Kristo iepakoja visu, ko vien spēja, bet Žans Tenglī no dažādiem lūžņiem veidoja kinētiskos objektus. Viņi visi - arī de Senfala - centās apliecināt, ka mākslas radīšanas process arī ir māksla. Starp citu, 1971. gadā franču aristokrātu ģimenē dzimusī de Senfala apprecējās ar strādnieku izcelsmes mākslinieku Žanu Tenglī, un viņu radošā savienība ilga trīsdesmit gadus līdz pat Tenglī nāvei 1991. gadā. Niki de Sanfala aizgāja mūžībā 2002. gadā. Viens no viņu sadarbības augļiem ir Taro kāršu dārzs (Tarot garden) jeb Nikijas de Senfalas skulptūru parks Toskānā, kuru viņa sāka veidot 70. gados un turpināja līdz pat savai nāves stundai. Izstāde tapusi sadarbojoties Grand Palais, Bilbao Gugenheima muzejam un Niki Charitable Art Foundation, un tajā skatāmi vairāk kā 200 mākslinieces darbi, tostarp arī skulptūra-strūklaka (The Tree of Life), kas izstādīta pie ieejas muzejā. Nākamā gada februārī izstāde ceļos uz Bilbao.

3 Avenue du Général Eisenhower, 75008 Paris
www.grandpalais.fr

DALIES:
Facebook Twitter

 

Jūsu atsauksmes

Diemžēl par šo objektu atsauksmes nav saņemtas

Jūsu vārds:

Laiks, kad apmeklējāt šo objektu:

Jūsu komentārs: