Ernesto Neto, GaiaMotherTree, Cīrihes Centrālā stacija, 30. jūnijs - 29. jūlijs
Brazīliešu mākslinieks Ernesto Neto ir īpašs ar darbiem, kas iesaista teju visas maņas - tausti, redzi, dzirdi, smaržu, skatītājam ļaujot klejot, pieskarties, ienirt, iebrist, aizmirsties un atrast sevi no jauna viņa radītajās gigantiskajās instalācijās (Neto pats tās dēvē par skulptūrām), kuru abstraktajām formām ir gandrīz ķermenisks veidols. Iespējams, visprecīzākais Ernesto Neto darbus raksturojošais vārds ir vieglums. Ne fizisks vieglums, bet sajūtu, atbrīvota prāta un jutekļu vieglums.
Kopš 2014. gada un tikšanās ar netālu no Brazīlijas – Peru robežas dzīvojoši hunikuini cilti, par mākslinieka misiju kļuvusi vēlme atjaunot sen izzdušo saikni starp iezemiešu ciltīm un rietumu civilizāciju, cilvēku un dabu. Kā uzskata Ernersto Neto – tikai atgriežoties pie saknēm, mēs varam izglābt pasauli, kuru paši esam gandrīz iznīcinājuši. “Mēs esam daba. Un kultūra ir tikai dabas subprodukts.”
Šo darbu ciklu turpina arī vērienīgā Erensto Neto instalācija, kas jūnijā un jūlijā būs skatāma Cīrihes galvenajā stacijas ēkā. Monumentālā darba nosaukums ir GaiaMotherTree un no košu krāsu kokvilnas striķiem tapušais objekts arī atgādina milzu koku, kas stiepjas augšup stacijas 20 metru griestu “debesīs”. Mākslas darbā var ieiet – kā meditācijas un satikšanās telpā, un projekta ietvaros iecerēts arī dažādu meistardarbnīcu, lasījumu un koncertu cikls. Gigantiskā instalācijas “lapotne” klāj teju visus stacijas griestus, savukārt tās “zaros” kā lāses skatītāju maņas kairina ar aromātiskām garšvielām un sakaltētām lapām pildītu maisu čemuri.
Zurich Main Station
Fondation Beyeler
Photo: Mark Niedermann