Lulu, Staatsoper, Hamburga, 27. , 30. janvāris, 3. 8. februāris, 2018
Šveiciešu teātra ģēnija Kristofa Mārtālera un viņa konģeniālās scenogrāfes Annas Fībrokas iestudējums “Lulu” Hamburgas Valsts operā ir saņēmis Vācijas augstāko profesionālo novērtējumu balvu “Fausts”, savukārt žurnāla “Opernwelt” starptautiskajā kritiķu aptaujā tas atzīts par Gada inscenējumu. Vācijas visskarbākā mūzikas teātra recenzente respektablajā laikrakstā “Die Zeit” raksta, ka šis ir labākais Albana Berga “Lulu”inscenējums, kāds jelkad ir piedzīvots. Hamburgas Valsts opera to šosezon izrāda vēl tikai četras reizes. Titullomā kanādiešu soprāns Barbara Hannigan. Pie diriģenta pults Kents Nagano.
Viens no modernās operas stūrakmeņiem - Albana Berga „Lulu” – ir palicis tāds puspabeigts. No komponista iecerētā trīs cēlienu mūzikas teātra ar mēmā kino iespraudumiem, uzrakstīti bija tikai divi, kad 1935. gadā Albans Bergs mira no asinssaindēšanās. Hamburgas Valsts operas iestudējuma radoši atrisinātais komponista neuzrakstītais trešais cēliens ir viens no makslinieciskajiem aspektiem, līdzās vēl daudziem citiem, kāpēc šis uzvedums ir guvis tik augstu atzinību.
Albana Berga opera „Lulu” ir iedvesmojusies no vācu dramaturga Franka Vedekinda lugām – „Zemes gars” un „Pandoras lādīte”, kas 20. gadsimta sākumā vērsa uz sevi saasinātu publikas un cenzūras uzmanību. Seksualitātei, šai ārkārtā spēcīgajai dabas daļai cilvēkā, kļūstot par nopietnu izpētes tēmu ne tikai psihoanalītiķu tekstos, bet arī teātrī. Vedekinda abu lugu centrā ir sievietes neatvairāmais pievilkšanas spēks, kas vīrieti spēj ievilkt pilnīgi jebkur, līdz pat nāvei, un tas arī Berga operā notiek ne vienu un ne divas reizes vien.
Große Theaterstraße 25, 20354 Hamburg