Guy Bourdin. Image Maker, Somerset House, līdz 15. martam, 2015
Franču fotogrāfs Gijs Burdēns (Guy Bourdin,1928 – 1991) bija viens no pirmajiem, kas modes fotogrāfijā ieviesa narratīvu. Apzinoties, ka ne jau mode (tērpi), bet gan tēls ir tas, kas aizrauj un ievelk. Būdams Mena Reja protežē, iedvesmojies no sirreālistiem Magrita un Bunjuela, viņš piederēja 70. gadu lielākajiem provokatoriem. Burdēns mīlēja košas krāsas un viņa fetišisma elementu pārpilnās fotogrāfijas brīžiem balansē uz pornogrāfijas robežas. Dažbrīd tajās valda gluži neprātīga kaisle, dažbrīd absolūts seksuāls fatālisms. Tās ir fotogrāfijas uz dzīves un nāves robežas, kur industrijas atribūtiem – tērpiem, aksesuāriem, - ierādīta šķietami otršķirīga loma. Skatītāju tās burtiski ievelk kā trillerī - bez sākuma un beigām. Ne velti Burdēnu pieņemts dēvēt par „brutālo reālistu”.
Izstāde, kas šobrīd skatāma Somerset House, ir lielākā Gija Burdēna retrospekcija Apvienotajā Karalistē. Vairāk kā 100 darbu veidolā aptverot Bourdin karjeru 40 gadu garumā, tostarp arī leģendāro 1979. gadā tapušo reklāmas kampaņu “Walking Legs” franču apavu ražotājam Charles Jourdan, kas jau iemantojusi savas nišas meistardarba statusu.
South Building
Somerset House, Strand, London, WC2R 1LA
www.somersethouse.org.uk