Marlene Dumas: The Image as Burden, Tate Modern, 5. februāris – 10. maijs, 2015
Dienvidāfrikā dzimusī un Keiptaunā studējusī Marlēna Dimā, kas jau ilgus gadus dzīvo Amsterdamā, neapšaubāmi, ir viena no mūsdienu glezniecības lielākajām zvaigznēm. Viņas mākslā nav tabu tēmu un viens no raksturīgākajiem Dimā piemērotajiem apzīmējumiem ir “provokatīva.” Kritika viņu mēdz dēvēt par intelektuālo ekspresionisti. Iedvesmu viņa bieži rod avīžu un žurnālu slejās, uzskatot, ka neprātīgais daudzums attēlu, kas ik dienas gāžas par mums, ietekmē gan to, kā mēs redzam viens otru, gan pasauli visapkārt. Viņas darbi bieži pievēršas eksistenciāliem tematiem un tajos neiztrūkstoša ir vēsturisku motīvu un aktuālo politisko notikumu atblāzma. Dimā mākslas izteiksmes pamatlīdzeklis ir bieza līnija, kas iezīmē tēla formu; savus varoņus gleznotājai atrodot starp draugiem un mīļākajiem, kuru tēli iemūžināti polaroīduzņēmumos vai arī glancēto žurnālu lappusēs vai – pornouzņēmumos. Izstāde savu Eiropas tūri sāka pagājušā gada rudenī, Amsterdamas Stedelijk muzejā un ir māksliniecies līdz šim lielākā darbu skate Eiropā. Tajā skatāma mākslinieces nozīmīgāko darbu esence (apmēram 200 gleznas un zīmējumi), kas tapuši laikposmā no vēlīniem 70. gadiem līdz mūsdienām.
Bankside, London SE1 9TG
www.tate.org.uk