Matthew Barney: River of Fundament, Haus der Kunst, no 16. marta līdz 17. augustam, 2014
Sanfrancisko dzimušais Metjū Bārnijs (1967) ir viens no pazīstamākajiem un mediju lutinātākajiem savas paaudzes māksliniekiem. Izbijis medicīnas students, atlēts, mākslinieks, modelis, režisors, aktieris (ak jā, arī agrākais īslandiešu dziedātājas Bjorkas dzīvesbiedrs un meitas tēvs) – Bārnijs ir cilvēks orķestris, kas savā radošajā darbībā izmanto plašu mediju spektru – glezniecību, tēlotājmākslu un arī kino, viņa vērienīgajam, nu jau pirms desmit gadiem tapušajam Cremaster Cycle projektam savulaik apceļojot ne tikai prestižas izstāžu zāles, bet arī kinofestivālus. Pēc ilgāka pārtraukuma Bārnijs šobrīd atgriežas ar jaunu multimediālu megaprojektu – izstādi “Matthew Barney: River of Fundament”, kas tapis sadarbībā ar Berlīnē dzīvojošo amerikāņu komponistu Džonatanu Bepleru (Jonathan Bepler) un kura iedvesmas avots ir amerikāņu rakstnieka Normena Meilera (Norman Mailer) romāns “Ancient Evenings”. Tā darbība noris Senajā Ēģiptē laikposmā no 1290 līdz 110 gadam pirms mūsu ēras. “River of Fundament” ir līdz šim vērienīgākais un ambiciozākais Bārnija projekts, kas sastāv no piecu stundu garas filmas (tās pirmizrāde paredzēta 16. martā Minhenes Valsts operā), skulptūrām, zīmējumiem, fotogrāfijām, vitrīnām utt. Pats mākslinieks šo projektu traktē kā kulmināciju septiņu gadu meditācijai par nāvi, atdzimšanu, transformāciju un transcendenci. Tiesa, ja romāna galvenais varonis savā garīgajā ceļā piedzīvo trīs nāves un atdzimšanu, Bārnijs savā režijā reinkranāciju aizstājis ar otrreizēju pārstrādi un cilvēka dvēseli – ar Chrysler automobīli. Kā darbojošos personāžus cita starpā pieaicinot arī metāla kausēšanas speciālistus. Speciāli izstādei radītas 15 milzu skulptūras, Bārnija instrumentu arsenālā agrāko plastmasu un petrolejas želeju aizstājot metālam, sulfuram un sālim. Kā visi Bārnija projekti, arī šis ir pārpilns vēsturiskas, laikmetīgas un gluži personiskas mitoloģijas.
Prinzregentenstraße 1
80538 München