Jana Fabra vīrs ar krustu Antverpenes katedrālē

“Vai mēs ticam Dievam, vai nē? Krusts viņa rokās ir šī jautājuma simbols,” pagājušajā gadā izstādes “Spirituālais skeptiķis” atklāšanā Antverpenē par savu jaunāko darbu “Vīrs, kurš nes krustu” (The Man Who Bears the Cross) izteicās pazīstamais flāmu mākslinieks Jans Fabrs. Kopš novembra beigām viņa radītā bronzas skulptūra, kurā redzams vīrs (bīstami līdzīgs pašam māksliniekam), kurš labās rokas plaukstā žonglē ar masīvu krustu, radusi tai un arī Fabra uzdotajam jautājumam konceptuāli visatbilstošākās mājas – Antverpenes Svētās Dievmātes katedrālē. Šis ir pirmais laikmetīgās mākslas darbs, kas jebkad ticis eksponēts šajā svētnamā, turklāt Svētās Dievmātes draudzes mācītājs tēvs Bart Paepen to pamanījis jau minētajā izstādē. Publiskajā paziņojumā paužot, ka iegūstot savā īpašumā šo skulptūru, baznīca turpina tradicionālo sadarbību starp mākslu un baznīcu, jo ir pārliecināta, ka māksla “izaicina cilvēkus ticēt.”
Jans Fabrs ir viena no mūsdienu Eiropas ekstraordinārākajām radošajām personībām: mākslinieks, literāts, režisors, horeogrāfs un dizainers. Dzimis 1958. gadā, viņš šobrīd jau krietnu laiku dzīvo Antverpenē, nododoties teju visām iespējamām radošajā izpausmēm - sākot ar operu, kino, performancēm un beidzot ar vizuālās mākslas izteiksmes veidiem. Agrīnajos 20. gs. 70. gados, būdams vēl ļoti jauns, Fabrs kļuva slavens kā performanču mākslinieks. Viņš aizrāvās arī ar horeogrāfiju, mākslas pasaulei viņa radītās dejas izrādes dēvējot par “dzīvajām instalācijām”. Savukārt jau kopš 80. gadu sākuma Fabra izpētes centrālais objekts ir cilvēka ķermenis - čaula, kas glabā sevī gan fiziskās, gan mentalās izpausmes.
Groenplaats 21, 2000 Antwerpen
Foto: © Attilio Maranzano