GALAMĒRĶI KULTŪRAS AFIŠA BAUDĪTĀJA CEĻVEDIS CITĀDI MARŠRUTI INSIDER'S VIEW VEIKALS FOTO GALERIJAS

IZVĒLIES GALAMĒRĶI

Kur nakšņot

IZVĒLIES ŽANRU

IZVĒLIES OBJEKTU

« ATPAKAĻ « UZ SADAĻAS SĀKUMU

SAŅEM JAUNUMUS

Ierakstiet savu e-pasta adresi, ja vēlaties saņemt ikmēneša jaunumus.

REKOMENDĒJAM:

Londonas jaunā Thaddaeus Ropac galerija

Eiropas skulptūru parki – laikmetīgās mākslas telpa atelpai

Diānas Venē mākslinieku radīto rotu kolekcija

Kultūras afiša · Eiropa · francija · Aviņona · Festivāli

Festival d’Avignon, 6. – 26. jūlijs, 2017

0 ATSAUKSMES

Festival d’Avignon, 6. – 26. jūlijs, 2017

Jūlijā visi ceļi ved uz Dienvidfranciju – Aviņonas festivāls pieder vecākajiem un respaktablākajiem Eiropas teātra festivāliem ar uzsvaru tieši uz franču skatuves mākslu. Tāpēc turp doties iesakāms ar labām franču valodas zināšanām. Jo šajā teātrī lielā cieņā ir tieši teksts un visdažādākās un aizraujošākās mākslinieciskās iespējas tā ietvaros. Tā ir franču teātra īpatnība, tāpēc to pa īstam novērtēt ir iespējams tikai valodas labam pratējam. Savukārt tad gan – Aviņonas festivāls piedāvā tiešām plašu panorāmu mūsdienu franču teātra sazarotajos meklējumu ceļos.

Tomēr festivāls domā arī par starptautiskas auditorijas piesaistīšanu, tāpēc līdzās tiešām bagātīgajam franču teātra piedāvājumam piedalās arī mākslinieki no citām zemēm, kuru teātra kultūrā mazāk dominē vārds, vairāk vizuāli poētiskās izteiksmes spēks.

Tādi ir jaunzēlandiešu režisora un horeogrāfa Lemi Ponifasio un viņa grupas MAU darbi, kuros savienojas rituāli, teātris un deja, bet pilnīgi ārpus jelkādiem skatītājam iespējamiem priekšstatiem, kā tas varētu izskatīties un skanēt. Šī mākslinieka radītā pasaule ir ārkārtīgi poētiska un vienlaikus ar prātu pilnīgi neizskaidrojama. Ponifasio darbi līdzinās metafiziskām mīklām un tik ļoti atšķiras no visa, ko ierasts redzēt teātrī, ka jau tāpēc vien ir vērts iepazīties ar viņa mākslu. Aviņonas festivālā Lemi Ponifasio ir uzaicināts ar izrādi „Standing in Time“.

Vēl viena māksliniece, kuras darbu uzteverei valodas zināšanas nav izšķirošas, ir britu režisore Katie Mitchell. Vairāk nekā desmit gadus uz teātra skatuvēm attīstījusi tā saucamās dzīvās filmas, kuru tapšanas virtuve norisinās skatītāju acu priekšā – tiek filmēta aktieru spēle, turpat uz vietas zibenīgā ātrumā montēta un pārraidīta uz milzīga ekrāna filmas veidā. Līdzās darbojoties izsmalcinātam akustiskajam celiņam, kura veidošana arī tiek pilnībā atklāta skatītāja acīm un ausīm. Tehniskā meistarība bija apbrīnojama, tomēr reti kurš skatītājs vēlējas redzēt vairāk par diviem šāda tipa darbiem. Un tad atklājās, ka Katie Mitchell ir brīnišķīga režisore, kas spējīga strādāt arī bez jelkādiem video un citiem tehniskajiem aprīkojumiem. Ar aktieriem un labā nozīmē klasiskiem teātra izteiksmes līdzekļiem, bet savienotiem spēcīgā poētiskā izteiksmes spēkā, kas izgaismo sarunas saturu. Kopā ar Amsterdamas Toonelgroup veidotās Žana Ženē „Kalpones“ pieder tieši šādi veidotiem darbiem. Kurā centrālo vietu ieņem tāds mūsdienīgs teātra paņēmiens kā re-enactment, galēji precīza vēlreiz notikuma izspēlēšana, kas šajā gadījumā ir kundzes nogalināšana kalpoņu rokām.

Arī Gruzijas marionešu trauslais poētiskais teātris šovasar ir iekļauts Aviņonas festivāla programmā. Tā autors un režisors brīnumainais gruzīnu vecmeistars Rezo Gabriadze savu unikālo leļļu pasauli attīsta jau ceturto gadu desmitu, kura pārsteidz un uzrunā ar mūsdienu teātrim neikdienišķu humānu spēku. Aviņonā skatāma Rezo Gabriadzes izrāde „Ramona“.

No jaunajām, uzlecošajām starptautiskajām zvaigznēm uz Aviņonas festivālu šovasar ir ataicināts austrāliešu režisors Simon Stone. Viņš patiešām piecu gadu laikā ir veicis apbrīnojamu karjeras lēcienu, pamanoties strādāt vai uz visām svarīgākajām Eiropas skatuvēm – no Parīzes līdz Londonai, savukārt vācvalodīgā teātra uzmanības vērtāko izrāžu skatē „Theatertreffen“ viņš jau piedalās otro gadu no vietas. Simon Stone piemīt īpašā spēja ar ārkārtīgi vieglu roku pārrakstīt spēcīgas, klasiskas lugas, ieceļot tās mūsdienās, mūsdienu vidē un mūsdienu cilvēkos. Viens no Simon Stone iecienītākajiem autoriem ir norvēģu dramaturģijas ģēnijs Henriks Ibsens. Aviņonā tiks izrādīta Amsterdamā uzvestā izrāde „Ibsen huis“, kuras izpētes centrā ir cilvēks un viņa izdzīvošanas instinkts.

Festivāla vadītājs Olivier Py, kurš pats ir aktīvi praktizējošs režisors, šogad festivālā piedalās ar divām izrādēm – Viljama Šekspīra „Hamletu“ un „The Parisians“. Ja ir interese uzzzināt, ar kādām domām un jūtām dzīvo šodienas parīzieši, tad vērts doties uz La Fabrica, kur par to tiks runāts. Lugu „Parīzieši“ sarakstījis režisors pats, un tā galvenais varonis ir kāds jauns režisors, kurš vēlas iekarot visu pasauli ar viņa Parīzē veidoto teātri.

www.festival-avignon.com

DALIES:
Facebook Twitter

 

Jūsu atsauksmes

Diemžēl par šo objektu atsauksmes nav saņemtas

Jūsu vārds:

Laiks, kad apmeklējāt šo objektu:

Jūsu komentārs: