Médée-Matériau, Théâtre des Bouffes du Nord, 24. maijs – 3. jūnijs, 2017
Šis ir un paliks Pītera Bruka nams, kura vadītais Théâtre des Bouffes du Nord kļuva par vienu no Eiropas kulta teātriem teju vai ceturtdaļgadsimta garumā. Un lai arī par teātra Sokratu dēvētais meistars jau vairākus gadus dzīvo akls, ar asistentu palīdzību viņš turpina iestudēt izrādes. Un Pītera Bruka ģēnija gars joprojām turpina atbalsoties teātrī iestudēt ielūgto mākslinieku izlasē.
Maijā ir reta iespēja šeit redzēt kāda cita teātra ģēnija darbu, jaunu spēļu struktūru attīstītāja - krievu režisora Anatolija Vasiļjeva izrādi “Mēdejas materiāls”. Par iedvesmas avotu izmantojot vācu dramaturga Heinera Millera tāda paša nosaukuma lugu, uzvedums tika attīstīts 2001. gadā Maskavas Teātra Olimpiādes ietvaros kopā ar franču aktrisi Valérie Dréville. Tas kļuva par Eiropas līmeņa teātra notikumu, un pēc Maskavas iestudējums tika izrādīts Parīzē, Aviņonā, Florencē, Amsterdamā, Briselē, Milānā, Barselonā.
Heinera Millera luga “Mēdejas materiāls” sastāv no aprautām frāzēm, nekārtīgi izbārstītiem vārdiem, teksts attīstās bez pieturzīmēm, bez stāsta attīstības loģikas. Šajā lugā režisoru bija ieinteresējis valodas lietojuma veids, ar kādu dramaturgs šodienā liek atbalsoties antīkajam mītam par nodoto sievieti Mēdeju un viņas nedzirdēto atriebības nežēlību. Anatolija Vasiļjeva teātra pētījumi un oriģinālākie sasniegumi, iestudējot klasikas darbus, saistās tieši ar vārda lietojuma iespējām teātrī un aktierspēles intonācijas radikālu izmainīšanu.
Pēc 15 gadiem režisors “Mēdejas materiālu” nolēmis iestudēt vēlreiz, ar savu un aktrises šodienas teātra izpratni.
37 (bis), bd de La Chapelle
www.bouffesdunord.com
Attēls: © Jean-Louis Frenandez