Olga Picasso, Musee Picasso, līdz 3. septembrim, 2017

Reizēm vārdi nav nepieciešami, vēl vairāk – tie ir lieki. Izstāde “Olga Picasso”, kas patlaban skatāma Pikaso muzejā Parīzē, tam ir tikai vēl viens apliecinājums.
Pablo Picasso. Portrait d'Olga dans un fauteuil. Montrouge, printemps 1918. Musée national Picasso-Paris
Tā ir glezniecības valodā izstāstīts stāsts par Pablo Pikaso un viņas sievas Olgas Pikaso attiecībām astoņpadsmit gadu garumā (1917 – 1935). Par prieku, ekstāzi un sāpēm. Sākot no mirkļa, kad pēc Žana Kokto uzaicinājuma Romā strādādams pie Krievu baleta “Parade” kostīmu skicēm, Pikaso iepazinās ar toreizējo Serža Djagiļeva leģendārās trupas balerīnu, līdz abu kāzām 1918. gadā, dēla Paula piedzimšanai un vēlākajam attiecību sabrukuma posmam, māksliniekam uzsākot dēku ar 17 gadus jauniņo Mariju-Terēzi Valteri. Pašos pirmajos portretos, kas tapuši Pikaso klasiskajā periodā, Olga ir slaida, eleganta un mazliet melanholiska – kā Ingres gleznās.
Pablo Picasso. Mère et enfant au bord de la mer. Printemps 1921. The Art Institute of Chicago, Restricted gift of Maymar Corporation, Mrs. Maurice L. Rothschild, and Mr. and Mrs. Chauncey McCormick; Mary and Leigh Block Fund; Ada Turnbull Hertle Endowment; through prior gift of Mr. and Mrs. Edwin E. Hokin 1954.270
Piedzimstot abu pirmajam bērnam, viņas tēlā ienāk netverams maigums, savukārt 1929. gadā tapušajā gleznā - “Le Grand nu au fauteuil rouge”, kad jau pilnā plaukumā ir mākslinieka aizraušanās ar Mariju-Terēzi Valteri, viņā nav nekā cita kā vien bezgalīgas sāpes.
Pablo Picasso. Minotaure violant une femme, 28 juin 1933. Musée national Picasso-Paris, MP1115
Kaut oficiāli Olga saglabāja Pikaso sievas statusu līdz pat savai nāves stundai 1955. gadā, abu ceļiem 1935. gadā šķiroties, viņas tēls mākslinieka darbos vairs neparādījās. Kopumā izstādē skatāmi vairāk kā 350 zīmējumi, gleznas, fotogrāfijas un privāti dokumenti.
5 Rue de Thorigny
museepicassoparis.fr
Attēls: Pablo Picasso. Interior with a Girl Drawing, 1935. Huile sur toile, The Museum of Modern Art, New York 969. 1979