Biennale Teatro, 26. jūlijs – 14. augusts, 2016

Līdzās Venēcijas arhitektūras biennālei šogad notiek arī starptautisks teātra festivāls, dēvēts par teātra biennāli, piedāvājot skatītājam ielūkoties arī tajā, kas šodien notiek spēļu mākslās. Ne tikai teātrī, bet arī dejā. Un šogad abām mākslām pievienojas arī cirks. Spēles žanrs, kam festivāla veidotāji vēlas pievērst īpašu skatītāja uzmanību, uzticot atvērt skatītājam acis un prātus franču cirka grupai Baro d’Evel, kas uz Venēciju dodas kopā ar dejotājiem, akrobātiem, zirgiem un papagaiļiem. Un kas spēj piedāvāt ko nopietnāku par vienkāršu tehnisku veiklību un dresūru. Viņi vakaros radīs jaunu, pavisam īpašu pasauli, kas dzimst no pārsteiguma.
Noturīgs Venēcijas teātra biennāles viesis ir itāļu metafiziskā atzara meistars Romeo Kasteluči. Programmā iekļauts viens no viņa jaunākajiem darbiem “Ethica“, kas veidots iedvesmojoties no 17. gadsimta nīderlandiešu filozofa Baruha Spinozas rakstiem. Romeo Kasteluči darbi sākotnēji ir attīstījušies tēlotāja mākslas teritorijā, veidojot grandiozas asociatīvas instalāciju un skaņu telpas, atstājot intelektam nekad līdz galam neatrisināmas mīklas, uzrunājot cilvēkus caur noslēpumiem, kurus var spēcīgi sajust, bet ne izprast. Šāds noslēpumains valdzinājums piemīt arī viņa teātra darbiem.
Verts nepalaist garām arī brazīliešu režisores Christiane Jatahy teātra un kino tehniku savienojumā veidoto uzvedumu “E se elas fossem para Moscou?”. Iedvesmojusies no 20. gadsimta sākumā sarakstītās Antona Čehova lugas “Trīs māsas“, brazīliešu māksliniece mēģina ielūkoties trīs jauno sieviešu izsapņotajā nākotnē. Kas notiktu, ja no bezcerīgās provinces jaunās sievietes patiešām nonāktu megapilsētā Maskavā? Turklāt šim futūristiskajam skatienam piemīt mūsdienu Brazīlijas aprises.
No Baltijas valstu teātra māksliniekiem Venēcijā ir iecienīts lietuviešu režisors Oskars Koršunovs. Viņš šeit viesojies jau vairākkārt ar savam izrādēm. Šogad programmā iekļauts Antona Čehova komēdijas “Kaija“ iestudējums, un Venēcija ir ļoti laba vieta, kur uzdot šīs lugas jautājumus – kas ir mākslinieka radošums un kas ir panākumi?
Oskara Koršunova skatiens uz divu paaudžu māksliniekiem ir nesaudzīgs, nesentimentāls no pašām dzīlēm sarunas priekšmetu izprotošs. Jaunākajai, lugas otrajā daļā jau četrdesmitgadnieku paaudzei pieder režisors pats. Izgājis cauri starptautisko festivālu gaļasmašīnai un atgriezies atpakaļ klusākos ūdeņos – Viļņā – režisoram nudien ir ko teikt par māksliniekiem mūsdienu pasaulē, par radošumu tajā un par panākumiem.
Šogad Teātra biennālē balvu par mūža ieguldījumu – Venēcijas Zelta lauvu saņem britu režisors, spītīgi nepagurstošais pasaules klasikas inscenētājs Declan Donnellan, kā arī franču horeogrāfe Maguy Marin un itāļu komponists Salvatore Sciarrino.
Attēls: Christiane Jatahy. “E se elas fossem para Moscou?”