GALAMĒRĶI KULTŪRAS AFIŠA BAUDĪTĀJA CEĻVEDIS CITĀDI MARŠRUTI INSIDER'S VIEW VEIKALS FOTO GALERIJAS

IZVĒLIES GALAMĒRĶI

Maskava

Baudītāja ceļvedisFoto galerijasEsenceKultūraKur nakšņotKur paēstKur iepirktiesVērts zinātInsider's viewKultūras afiša

IZVĒLIES ŽANRU

Mākslas projekts

IZVĒLIES OBJEKTU

« ATPAKAĻ « UZ SADAĻAS SĀKUMU

SAŅEM JAUNUMUS

Ierakstiet savu e-pasta adresi, ja vēlaties saņemt ikmēneša jaunumus.

REKOMENDĒJAM:

Londonas jaunā Thaddaeus Ropac galerija

Eiropas skulptūru parki – laikmetīgās mākslas telpa atelpai

Diānas Venē mākslinieku radīto rotu kolekcija

Kultūras afiša · Eiropa · krievijas federācija · Maskava · Festivāli

Festivāls “Zelta Maska”, 4. februāris – 10. aprīlis, 2017

0 ATSAUKSMES

Festivāls “Zelta Maska”, 4. februāris – 10. aprīlis, 2017

Teātra festivāls “Zelta Maska” tika izveidots pirms 23 gadiem, lai apkopotu un izrādītu labāko, kas aizvadītās sezonas laikā tapis Krievijas teātros un operās, un tiktu pasniegtas Nacionālās profesionālās balvas māksliniekiem, kas radījuši sezonas virsotnes. Šogad ceremonija notiks 19. Aprīlī - Maskavas Staņislavska un Ņemiroviča-Dančenko vārdā nosauktajā Muzikālajā teātrī.

Programmas atlasi veido teātra profesionāļu žūrija, kas aizvadītajā gadā noskatījusies 614 izrādes, lai izvēlētos no šī klāsta vērtīgāko.

Daļa no programmā iekļautajām izrādēm sacenšas konkursā par Krievijas nacionālo teātra prēmiju “Zelta Maska”, daļa no tām programmas sadaļā Maska Plus” ir izraudzīta kopainas pilnīgākam iespaidam, jo šie darbi piedāvā vēl citādu skatījumu uz teātra izpausmes iespējām. 

Tā kā Zelta Maskas” pamatprogramma ir milzīga, jo tā mēģina aptvert ne tikai Maskavā un Pēterburgā notiekošo, bet patiešām visu Krieviju, tad līdzās tai ir izveidota kompaktāka skate Russian Case”, kas domāta speciāli ārzemju interesentiem, lai sniegtu pārskatu par spilgtākajiem krievu teātra meklējumiem aizvadītajā sezonā, šogad šī programma tiks izrādīta no 30. marta līdz 4. aprīlim. Izlasi veidojušas divas kuratores, teātra kritiķes Aļona Karasj un Kristīne Matvijenko. 

Ne visas Krievijas Nacionālajai teātra balvai nominētās izrādes tiek vestas uz Maskavu. Piemēram, lai noskatītos amerikāņu režisora Roberta Vilsona un grieķu diriģenta Teodora Kurentzis veidoto Džuzepes Verdi operas “Traviata” iestudējumu, ir jādodas uz Permu. Taču turp doties, lai piedzīvoto šo izrādi, ir vērts arī ārpus “Zelta Maskas” termiņiem. Izrādes muzikālajam lasījumam piemīt neparasta kvalitāte, un Roberts Vilsons, to noklausījies, teica, ka tas esot labākais “Traviatas” atskaņojums, ko viņš savā mūžā dzirdējis. 

Taču 12. aprīlī Maskavā ir iespējams novērtēt balvai izvirzīto latviešu radošās komandas veidoto Žila Masnē operas “Manona” uzvedumu - Andreja Žagara režijā, ar Reiņa Suhanova scenogrāfiju, Kristīnes Pasternakas kostīmiem un Inetas Sipunovas video. Pie diriģenta pults - Fēlikss Korobovs.

Pagājušajā sezonā profesionāļu ievērību izpelnījušās arī cita veida muzikālās izrādes. “Zelta Maskai” izvirzīta Eduarda Artemjeva rokopera “Noziegums un sods”, kuru Maskavas Muzikālajā teātrī inscenējis krievu-amerikāņu kinorežisors Andrejs Končalovskis. Uzvedums iedvesmojies no krievu rakstnieka Fjodora Dostojevska tāda paša nosaukumu romāna, un tajā uzdotā jautājuma – vai drīkst nogalināt cilvēkus, kuri drīzāk būtu apzīmējami kā necilvēki? Kuru dzīvībai it kā vērtības nav itin nekādas?

Dostojevskis, kura gigantiskais piemineklis Maskavā novietots līdzās Ļeņinavārdā nosauktajai bibliotēkai, ir atslēgas figūra mūsdienu Krievijai, tās cilvēkiem un jautājumiem. Pēterburgas Teātra institūta trešā kursa studentu darbs, slēdzot vaļā teātra līdzekļiem Dosrojevska romānu “Brāļi Karamazovi” izrādījies tik jaudīgs, ka tika iekļauts Pēterburgas “Nelielā dramatiskā teātra” pamatrepertuārā un Maskavā tiks izrādīts Meijerholda vārdā nosauktajā centrā. Šī izrāde ir iekļauta ārpuskonkursa programmā “Maska Plus”.

Pērngad  “Zelta Maskas” programmas veidotāji nāca klajā ar tādu kā dramatiskā teātra “paradigmas maiņu”, deklarējot, ka “mūsu teātra mākslā ir daudz kas cits, ne tikai Kirila Serebreņikova vai Konstantīna Bogomolova izrādes ar viņu no rietumiem ievazāto estētiku. Mums ir mūsu pašu krievu teātris, kas ir jāatbalsta.” Caur šo uzstādījumu programmā nonāca daudz konservatīvā teātra valodā veidotu darbu. Taču ja gribas pavisam individuāla teātra rokraksta īpašniekus, kas neiekļaujas ne Krievijas teātra valodas meinstrīmā, ne Rietumu teātra valodas meinstrīmā, kam pieder kā Serebrjaņikova, tā Bogomolova darbi, tad vērts doties uz “Zelta Maskas” nominantiem Jurija Progrebņičko izrādi “Magadan/ Kabarē” vai Dmitrija Krimova izrādēm “Saviem vārdiem. Jevgeņijs Oņegins”, “Pēdējā tikšanās Venēcijā”. Šiem abiem māksliniekiem ir izdevies radīt un attīstīt savu, ar nevienu citu nesajaucamu teātra rokrakstu un viņi pieder interesantākajiem mūsdienu Krievijas teātra māksliniekiem. 

“Zelta Maskai” izvirzīts un konkursa programmas ietvaros Maskavas Meijerholda centrā tiks izrādīts krievu režisora Timofeja Kuļabina Novosibirskā veidotais Antona Čehova lugas “Trīs māsas” iestudējums. Pērnsezon šī režisora vārds bija ar skandalozu slavu apvīts, kas gan mazāk saistījās ar jaunā mākslinieka epatāžas vai provokācijas vēlmēm, cik ar šobrīd Krievijā represīvi draudīgi kļuvušajiem baznīcas spēkiem un varas vīru aprobežotību. Lai kā arī Krievijas kolēģi un profesionālā vide iestājās par jaunā režisora darbu, viņa “Tanheizera” iestudējums Novosibirskas operā tika svītrots no repertuāra. Novosibirskas teātrī “Sarkanā lāpa” veidotais Kuļabina “Trīs māsu” iestudējums reflektē par inteliģences situāciju šodienas Krievijā. Visi izrādes varoņi ir mēmi un sazinās tikai kurlmēmo valodā, kamēr uz skatuves subtitros var lasīt Čehova tekstu, tā teikt neizkropļotā versijā. Un tieši pret klasisko tekstu “izkropļošanu”, kā zināms, šobrīd Krievijā notiek pastiprināta cīņa un kontrole.Vienīgais ar balsi apveltītais tēls ir Krievijas ierēdnis, kura intonācijas PSRS telpā uzaugušajiem atsauc atmiņā tā laika domāšanu un mazizglītotu varas turētāju represijas pret līdzcilvēkiem.

Programma: www.goldenmask.ru

Attēls: © SPUTNIK / VADIM SHEKUN. Aina no operas "Manona".

DALIES:
Facebook Twitter

 

Jūsu atsauksmes

Diemžēl par šo objektu atsauksmes nav saņemtas

Jūsu vārds:

Laiks, kad apmeklējāt šo objektu:

Jūsu komentārs: