Festivāls “Zelta Maska,” Maskava, 28. janvāris – 14. aprīlis, 2018
Šī profesionālās teātra balvas “Zelta Maska” nominantu parāde ir tik apjomīga, ka tiem, kuriem gribas gūt kompaktāku ieskatu Krievijas teātra jaunākajos meklējumos iesakāms doties uz programmas īpašo sadaļu “Russian Case”. Tā ir īpaši ārzemju interesentiem veidota skate, kas šogad notiek no 29. marta līdz 3. aprīlim un iepazīstina ar Krievijas režijas rokrakstu daudzveidību.
Festivālu atklāj Maskavas Lielais teātris ar Džakomo Pučīni operas “Manona Lesko” iestudējumu Ādolfa Šapiro režijā. Titullomu izpilda Lielā teātra debitante, pasaulslavenais soprāns Anna Ņetrebko. Viņa kopā ar Kavaliere de Grijē lomas izpildītāju baritonu Jusifu Eivazovu ir izvirzīti gada labāko operdziedātāju titulam. Savukārt Ādolfs Šapitro pretendē uz Gada operas režisora titulu. Šī ir reta iespēja redzēt šo iestudējumu izcilā sastāvā, jo sezonas garumā abas lomas izpilda dublanti. Vērts nepalaist garām arī režisora Kirila Serebreņikova Maskavas Gelikona operas teātrī inscenēto Aleksandra Manockova operu “Čaadskis”, ar kuru 14. aprīlī noslēdzas festivāls.
Festivāls piedāvā iespēju dzirdēt vienu no neparastākajiem mūsdienu diriģentiem Teodoru Kurencis un viņa Permas orķestri MusicAeterna, viņu izpildījumā skanēs Sergeja Prokofjeva balets “Pelnrušķīte” un mūsdienu krievu komponista Alekseja Sjumaka opera “Cantos”.
Opermākslas potenciālo laureātu vidū ir arī latviešu māksliniece Monika Pormale, kuras scenogrāfija Riharda Štrausa "Salomes” iestudējumam Pēterburgas Marijas teātrim pretendē uz gada mākslinieka balvu muzikālajā teātrī.
Dramatiskās mākslas sadaļā uz gada izrādes balvu pretendē Vladislava Nastavševa Gogoļa centrā iestudētā izrāde “Forele sasit ledu”. Šī izrāde ir iekļauta skates repertuārā 24. un 25. februārī. Vērts nepalaist garām izcilās krievu aktrises Allas Demidovas monoizrādi “Anna Ahmatova. Poēma bez varoņa”, ko Gogoļa centrā iestudējis režisors Kirils Serbereņikovs.
Uzmanības vērta ir Krievijas jaunākās režijas paaudzes mākslinieka Dmitrija Volkostrelova veidotā izrāde “Rozenkrancs un Gildenšterns ir miruši”, kas iestudēta Sankt - Pēterburgas Jaunatnes teātrī. Šajā izrādē režisors ir savienojis Toma Stopadra intelektuālās absurda drāmas tēlus ar padomju šahistu Anatolija Karpova un Garija Kasparova dueli, kas norisinājās no 1984. gada 10. septembra līdz 1985. gada 15. februārim. Četrdesmit neizšķirtas šaha partijas – tāda bija šī dueļa bilance, kurai tolaik sekoja līdz visa Padomju Savienība.