BITEF Festivāls, 23. septembris – 30. septembris, 2017
Belgradas starptautiskais teātra festivāls ir viens no pasaules modernā teātra tendenču pētniekiem un atklājējiem. Tas darbojas no 1967. gada un pieder 20. gadsimta otrās puses dzīvajām teātra enciklopēdijām – šeit viesojušies visi būtiskākie teātra kolektīvi un režisori: Jeržijs Grotovskis, Living Theatre, Otomars Kreijča, Ingmars Bergmans, Pīters Bruks, Pīna Bauša, Džordžo Strēlers, Ariane Mnuškina, Franks Kastorfs... Šis saraksts aizņemtu vairākas lappuses un joprojām tiek turpināts.
BITEF ir starptautiska leģenda, un šogad tas vērš uzmanību uz laika fenomenu teātrī. Festivālu atklāj britu avangarda grupas Forced Entertainment klasika - izrāde “Quizoola!”. Uzvedums tapa 1996. gadā, un tolaik tas turpinājās 24 stundas. Vairāk nekā divdesmit vienu gadu izrādīta, izrāde pārcietusi daudzas transformācijas, atjauninājumus, novecojušu lietu atmešanu, taču nemainīgs ir palicis pats uzstādījums – trīs aktieri uzdod jautājumus un atbild uz jautājumiem, spēlei ieejot gan melnos eksistenciālos bezdibeņos, gan kāpjot no tiem ārā absurda priekā. Ņemot vērā faktu, ka izrāde jau BITEF pirms gadiem piecpadsmit jau reiz ir tikusi izrādīta, šoruden skatītājam tiek piedāvāta saīsināta versija, izrāde turpināsies vien sešas stundas.
Ne zilbi, ne minūti nav īsinājis beļģu mākslinieks Jans Fabrs, vedot uz BITEF savu divdesmit četru stundu fiziskā teātra norisi “Mount Olympus”.Tās galvenais varonis ir laiks un tā iedarbība uz cilvēku. Uzsvars nav likts uz intelektuālu domu darbu, bet cilvēka apziņas un ķermeņa pieredzi. Fabrs pats saka, ka viņa vēlme esot skatītāja uztveri novest realitātes un nerealitātes pilnīga sajaukuma šūpolēs. Un šim nolūkam mākslinieks dodas atpakaļ uz pašiem teātra pirmsākumiem, uz seno grieķu dionīsijām – vairāku dienu rituālām procesijām, pa vidu tika spēlētas traģēdijas un satīras spēles. Ko šīs vairākdienu intensīvās spēles darīja ar cilvēka apziņu? Tas ir jautājums, kura dēļ Fabrs ar saviem performeriem dodas atpakaļ vairākus gadsimtus pirms Kristus dzimšanas, ienirstot senajā grieķu mitoloģijā, antīkajās traģēdijās un komēdijās, atritinot to motīvus citā laikā un telpā. Fabra teātris ir fizisks, miesisks, juteklisks, atbrīvots no psiholoģijas un intelekta.
Un trešo BITEF šī gada programmas stūrakmeni veido slovēņu režisora Jerenej Lorenci izrāde “The Bible“. Tā ir visīsākā, turpinās vien trīs stundas, un turpina no citādākas perspektīvas nekā Jana Fabra megadarbs testēt rietumu civilizācijas mītu naratīvu, lūkojoties tiklab pagātnē kā šodienā.
Festivālu noslēdz vācu teātra uzlecošās zvaigznes- jaunā režisora Ersan Mondtag izrāde “The Extermination“, kas šogad bija iekļauta 10 uzmanības vērtāko Vācijas, Austrijas un Šveices teātra darbu skatē Theatertreffen Berlin. Olgas Bahas lugas „Īznīcība“ fokuss ir likts uz mūsdienu hipsteru dzīvi, režisors šo tekstu ir inscenējis datorspēles tēlu poētikā un tās mākslīgajā realitātē.