“Bella Figura“, Schaubühne am Lehniner Platz, 17., 18., 20. decembris, 2015
Franču autores Jasminas Rezā jaunā luga tika rakstīta īpaši Berlīnes teātrim Schaubühne am Lehniner Platz un tās izcilajiem aktieriem – Nina Hoss un Mark Waschke, kuri ar saviem lieliskajiem kinodarbiem pazīstami arī ārpus Vācijas. Darba uzvešanas pirmās tiesības ieguva režisors Tomass Ostermaiers. Galvenokārt, pateicoties gadiem koptajām draudzības saitēm ar Franciju, kurā - pretēji noliegtā pravieša statusam vācu kritiķu vidū, viņš ir teju vai kulta figūra. Daudzkārt ieaicināts ar izrādēm Aviņonas festivālā, vienu gadu pat palīdzējis veidot šī nozīmīgā Eiropas teātra foruma programmu, saņēmis Francijas nacionālo apbalvojumu mākslās Ordre des Arts et des Lettres. Tomass Ostermeiers pieder tiem uz rokas pirkstiem saskaitāmajiem mūsdienu vācu režisoriem, kurus neinteresē lugu dekonstrukcija un savas ego pasaules demonstrācija, bet kuru nodarbina lugā iekodēto tēmu spēks, pārraidīts caur aktieriem, un viņa rīcībā ir jaudīgas personības. Tāds ir arī viņa jaunais “Bella Figura” iestudējums, ievietots gigantisku insektu videouzņēmumu tuvplānos. Šo mākslinieku interesē dzīvā daba visdažādākajās tās izpausmēs.
Parīzē dzimušās rakstnieces un dramaturģes Jasmīnas Rezā (Latvijā viņas lugas “Māksla” un “Slaktiņa dievs” savulaik tika iestudējis Jaunais Rīgas teātris) uzmanības zonā ir mūsdienu sabiedrības vidusslāņa cilvēki un viņu dzīves cīņu uzvaras un zaudējumi. Rezā skatiens ir satīriski nesaudzīgs, asprātīgs, bet arī cilvēciski saprotošs, neiznīcinošs. Viņas jaunā darba “Bella Figura” teritorija ir sānsoļu mīlestības eksistenciālais trauslums brutālajā realitātē. Un izcilo Berlīnes aktieru kvintets šo tēmu izspēlē daudz dziļāk, piepildītāk, domas aiz sevis atstājošāk, nekā tā šoreiz ir uzrakstīta. Spēlējot klusumu, kas nav vārdos. Spēlējot visu Rezā neuzrakstīto, bet šajā izrādē tomēr intensīvi traģikomiski notiekošo divu cilvēku starpā, kurus vieno mīlestība, kas nekad nepārtaps ģimenē. Šī izrāde ir izcils aktieru teātris, retums šodienas spēļu mākslu ainavā.
Lai gan “Bella Figura” ir līdz šim vājākā Jasmīnas Rezā luga, aiz Berlīnes milzīgā rindā, darbu vēl nemaz nelasījuši, jau ir sastājušies Eiropas kā lielākie, tā mazākie teātri – sākot no Parīzes un Vīnes, beidzot ar mazpilsētu intendantiem.
Šovasar Berlīnes “Bella Figura” piedalījās Venēcijas Teātra bienālē, rudenī teātris ar šo iestudējumu viesojās Parīzē, tagad tā atkal ir skatāma Berlīnē.
Foto: Arno Declair