“der die mann“, Volksbühne am Rosa Luxemburg Platz, 26. oktobris, 2016
„der die mann” pieder tiem ārkārtā retajiem skatuves darbiem, par kuriem lasāmas sajūsmas pilnas recenzijas pilnīgi visos, pat tajos visnesaudzīgākajos Vācijas medijos.
Izrāde veidota pēc Vīnes konkrētās poēzijas ģēnija, dzīvi trīsdesmit divos gados pašnāvībā beigušā Konrāda Bajera (Konrad Bayer) darbiem. Šī dzejnieka darbos valoda tiek lietota abstraktā skaņu veidā, vārdiem laužoties no ierastajām valodas formām ārā un pārvēršoties mūzikā. Konrādam Bajeram pieder lappusēm gari teksti, kuros atkārtojas viens un tas pats vārds. Daudzi viņa darbi nav lineāri, bet radošas ritmiskas kompozīcijas. Režisors Herberts Fričs saka, ka, lasot šo dzejnieku, rodas drosme pašam radīt savu valodu. Ko šis teātra mākslinieks ir arī izdarījis, izmēģinot aktierspēles iespējas, kas stiepjas tālu ārpus ierastajiem teksta, vārda pasniegšanas un interpretācijas uzdevumiem. Izveidojot spēles prieka apdzīvotu neprāta kosmosu, kura iekšpusē notiekošās norises ir neparedzamas un neprognozējamas.
„Tu nokļūsti tur iekšā un nevari pārstāt brīnīties. Es neatceros vairs, kad es teātrī tā būtu smējies. Nevis klusi iesmejoties, bet no sirds, pilnā balsī.” – par šo izrādi rakstīja Berlīnes prese.