GALAMĒRĶI KULTŪRAS AFIŠA BAUDĪTĀJA CEĻVEDIS CITĀDI MARŠRUTI INSIDER'S VIEW VEIKALS FOTO GALERIJAS

IZVĒLIES GALAMĒRĶI

Aļaska

Baudītāja ceļvedisCitādi maršruti

IZVĒLIES AUTORU

HelibordingsHelibordings

Aļaska

Aļaska un dabas vienādojumiHelibordings« ATPAKAĻ « UZ SADAĻAS SĀKUMU

SAŅEM JAUNUMUS

Ierakstiet savu e-pasta adresi, ja vēlaties saņemt ikmēneša jaunumus.

REKOMENDĒJAM:

Londonas jaunā Thaddaeus Ropac galerija

Eiropas skulptūru parki – laikmetīgās mākslas telpa atelpai

Diānas Venē mākslinieku radīto rotu kolekcija

Citādi maršruti · Ziemeļamerika · amerikas savienotās valstis · Aļaska · Ivo Ģermanis

Helibordings

Autors: Ivo Ģermanis0 ATSAUKSMES

Helibordings

Aļaskas kalnu virsotnes iecienītas to helibordinga entuziastu vidū, kam tīk precizitāte un skaidrība. Pretēji Kamčatkas lidojumu operatoriem, helibordinga nometnēs ASV aukstākajā štatā viss notiek pēc stingra grafika - ja izlidošana paredzēta deviņos, tad tā arī būs deviņos. Tiesa, viss atkarīgs no Mātes Dabas labvēlības. Sezonas laikā - martā un aprīlī Aļaskā termometra stabiņš grādus 30 zem nulles noslīd pavisam reti. Parasti ap šo laiku te pieturas vidēji 5 -10 grādus silts.
Došanās teju uz pasaules otru malu no budžeta atvelk aptuveni 4000 dolāru. Tūrisma aģentūru piedāvātās paketes izmaksā krietni dārgāk (līdz pat 7000 dolāru), tāpēc ieteicams pašiem rezervēt viesnīcas un sazināties ar lidojumu operatoriem. Tādu Aļaskā ir aptuveni trīs (aktīvi strādājoši), viens no tiem - Alaska Backcountry Adventures.
Maršruta Amsterdama-Čikāga-Ankoridža (iespējams lidot arī no Varšavas) galapunktā helibordinga cienītājus sagaida tā saucamie dzīvojamie mobīļi un lielie GMC Yukon džipi. Katrā no tiem sarūmējas līdz pat sešiem cilvēkiem, inventāru ieskaitot. Pēc sniegotās ainavas vērošanas pa mašīnas logu piecu stundu garumā skatam paveras Valdez. Nedaudz vairāk kā četru tūkstošu apdzīvotajā okeāna krasta pilsētiņā ievērības cienīgus apskates objektus neatrast, McDonald stila ēstuves gan. Ar pūdercukura virtuļiem un bulciņām neskopojas arī trīszvaigžņu Aspen Hotel Valdez viesnīca (lai gan brokastis šai vietā ir ļoti labas). Bezgala amerikānisko virtuvi nākas krietni parevidēt, lai neiedzīvotos liekā svara problēmās tikai dažu dienu laikā. Valdez atrodami arī veselīgākas pārtikas restorāni, vakariņas vienai personai izmaksā aptuveni 15 līdz 20 dolārus.

Aspen Hotel Valdez
Adrese: 100 Meals Avenue, Valdez, AK 99686
Tel.: 907-835-4445
Fakss: 907-835-2437
E-pasts: info@aspenhotelsak.com

Foto: HelibordingsFoto: Helibordings

Vairākus simtus Kamčatkas vulkānu Aļaskā neatrast, nobraukšanai piemērotu kalna nogāžu klāsts te ir krietni mazāks. Turpretim rūpes par pūderniega mīļotāju drošību ir visaugstākajā līmenī. Instruktāža divu stundu garumā nav joka lieta. Iepazīšanās ar savu uzticamāko ceļabiedru nākamajām dienām - tā saucamo bīperi - ietver arī praktiskas nodarbes. Pīkstošā verķīša atrašana sniegā ir viena no tām. Ar speciālu nūju palīdzību jāpārliecinās par sniega seguma drošību un bīperis (kas simbolizē cietušo) jāatrok.
Nieka 30 metru attālumā no konteinertipa angāra, kas vienlaikus kalpo kā instruktāžas, tā arī uzgaidāmā telpa, atrodas helikopteri. Bez instruktora un pilota, katrā no lidaparātiem saspiesties var vien trīs līdz pieci cilvēki. Turklāt viens helikopters apkalpo vairākas grupas vienlaikus. Saspīlētā grafika dēļ tās ieteicams izveidot atbilstoši pieredzes līmenim, pretējā gadījumā helibordinga iesācēji var krietni aizkavēt citu sniega baudītāju startu. Nereti lidaparāts, kuram lejā laimīgi tikušie jāaizgādā uz nākamo virsotni, kavējas savas 20, 30 minūtes.
Nākamās dienas grafiku grūti paredzēt. Ja migla un mākoņi kalnu virsotnes atsedz tikai ap pieciem pēcpusdienā, visiem jābūt gataviem lidojumam. Turklāt nereti nīkšana angārā un cerības uz laika apstākļu uzlabošanos var ieilgt ne vien uz divām stundām, bet pat piecām dienām.

Foto: HelibordingsFoto: Helibordings

Maldinošs ir uzskats par ekstrēmo sportistu pārgalvīgu lekšanu no lidaparāta vairāku metru augstumā. Helikopteram turpinot darboties, tā priekšējais ritenis viegli pieskaras sniegotajai virsmai. Katras grupas vadību uzņemas instruktors jeb lavinščiks - profesionālis, kurš, izrokot sniegā bedri, izpētot to un ieklausoties baltā pūdera gurkstoņā, nosaka tālākā maršruta drošību. Turēdamies 200 līdz 400m atstatumā, nogāzes mīkstumu iemēģina arī pārējie sniega deldētāji - grupas vecākais lejup dodas pēdējais. Savstarpējai komunikācijai katram pieejama rācija.
Aļaskas operatoru bažas par katra ekstrēmista drošību saīsina nobraucienus, un tikai retos gadījumos, pavadonim dodot zaļo gaismu, pārējie grupas dalībnieki drīkst viņu apdzīt vai paņemt pa kādam asākam līkumam. Netipiski bieza sērsna (10 līdz 15 cm) pēkšņi ielūzt vairāku metru garumā. Vieglprātīgā manevrēšana uz tās beidzas ar sāpīgu triecienu pret cietā sniega malu un degunu baltajā pūderī. Par traukšanos lejup uz savu roku Kamčatkas organizatori vien domīgi pakratīs pirkstu, Aļaskā tā būs pirmā un vienīgā reize. Tikai ar lielu lūgšanos kādam no drosminiekiem tomēr atļauts piedalīties arī pārējos nobraucienos.
Tiesa, pakutināt nervus šad un tad tīk arī pilotiem, starp kuriem lielākā daļa ir armijas aprindu cilvēki. Lidojumā uz nākamo virsotni Vjetnamas kara veterāns viesus iepazīstina ar tā saucamo fun ride. Lidojumā pret kalnu, helikopters vertikāli uz augšu tiek parauts teju pēdējā brīdī, tas pārlido pāri sniegotajai virsotnei un strauji virzās atkal lejup. Spiedzošie pasažieri izraisa neviltotu smīniņu pat mūžam cietajā kareivja sejā. Kādā citā brīdī lidaparāts zemei pietuvojas pavisam zemu, gandrīz viegli noglāstot sniega pūderi.

Foto: HelibordingsFoto: Helibordings

Ja laika apstākļi liedz pacelties, līdzi paņemtā romāna lappuses vai kāršu kavu papildina nobraucieni no zemākām virsotnēm. Sakāpuši mašīnā, visi dodas augšup pa iebrauktu taku, lai ar snovborda dēļiem šautos lejup. Atskaitot šoferi, protams...
Līdzās šai izklaidei - izbrauciens ar sniega motociklu, kas Valdez pilsētiņā ir pavisam ierasts transporta līdzeklis. Valsts kaimiņos Kanādā helibordinga grupa, iesprostota starp vadītājiem, trijās stundās nobrauc vien 8 jūdzes, un pārvietošanās ātrums nedrīkst pārsniegt 60 km/h. Turpretī Aļaskas operatori, starp kuriem lielākā daļa ir izbijuši sportisti, ekstrēmistiem atvēl veselu kalnu aizu. Gluži kā bērni, kas dabūjuši kāroto konfekti, trīs stundu garumā spēkratu spečuki izrāda pārgalvīgākos trikus. Līdz tuvākajai alai esot 45 minūšu brauciens turp un tikpat atpakaļ - tā stāsta kāds no vadītājiem. Grupa, kurā nolasījušies aktīvākie braucēji, pie alas durvīm klauvē jau pēc nieka 10 minūtēm...

Vērts zināt

- Helibordinga sezona Aļaskā ir marta un aprīļa mēneši.

- Nobraucienu skaits dienā ir aptuveni 4 līdz 7.

- Braucienus ieteicams organizēt jau laikus, gadu iepriekš nebūs par ātru.

- Aļaskas helibordinga operatori piedāvā garantētās stundas - neizmantojot visas no tām (sliktu laika apstākļu dēļ), depozīts uzkrājas nākamajam gadam.

- Helibordings prasa iepriekšēju fizisku sagatavotību. Ar vienu, divām snovborda sezonām ir pietiekoši, lai pieveiktu Aļaskas virsotnes. Turpretim slēpošana ir fiziski sarežģītāka, tāpēc bez iepriekšējās pieredzes vairāku gadu garumā helibordings var būt bīstams.

- Ekipējumā (dodoties nobraucienos) ietilpst bīperis, nūjas jeb spieķi, speciālas trapecveida bikses (lai vajadzības gadījumā būtu, aiz kā aizkabināt), īpaša mugursoma, kas aprīkota ar trubu elpošanai (pakļūstot zem sniega lavīnas, izelpotā ogļskābā gāze caur mugursomu tiek novadīta uz mugurpusi, pasargājot no nosmakšanas tajā; šāda mugursoma ļauj zem sniega izturēt līdz pat stundai, bez tās - ne ilgāk par 10, 15 minūtēm), rezerves cimdi, zeķes, brilles u.c.

- Inventāru ieteicams ņemt līdzi jau no Latvijas, jo uz vietas par tā īri jāmaksā trīs reizes lielāka summa, nekā iznomājot veikalā Motosports, Rīgā, Dzelzavas ielā 51/A. Tel.: 67802350; 67802351.

- Atsevišķu medpunktu helibordinga nometnē nav, viss nepieciešamais ir līdzi instruktoram.

- Svarīgākais helibordinga noteikums ir klausīt instruktora norādījumiem.

- Atvēlot nobraucieniem 10 dienas, vidēji tiek izmantotas 4 līdz 5. Taču ļoti sliktu laika apstākļu gadījumā var palaimēties izmantot tikai vienu dienu. Iepriekš ko precīzi paredzēt ir grūti.

Noderīgi saiti:

www.valdezalaska.org
www.alaskabackcountry.com

Raksts ievietots 2008.gadā

DALIES:
Facebook Twitter

 

Jūsu atsauksmes

Diemžēl par šo objektu atsauksmes nav saņemtas

Jūsu vārds:

Laiks, kad apmeklējāt šo objektu:

Jūsu komentārs: