La Monnaie
Autors: Margarita Zieda0 ATSAUKSMES
Beļģijas Karaliskā opera - Théâtre Royal de la Monnaie - izcēlās ar eksperimentēšanas prieku Žerāra Mortjē zelta desmitgades laikos (1982 - 1992), beļģu intendantam izdevās „La Monnaie" pārvērst par vienu no Eiropas, un pilnīgi noteikti arī pasaules, negaidītākajiem operteātriem. Un lai arī Mortjē pēc izaicinoši veiksmīgajām sezonām Parīzes operā vēlāk pārcēlās uz Madridi (pagājušajā gada nogalē, veselības problēmu dēļ, metrs šo opernamu atstāja), viņa drosmīgā domāšana un uzticēšanās māksliniekiem ir atstājusi paliekošas pēdas Briseles operas repertuāra veidotājiem.
Sešdesmitajos gados „La Monnaie" uzmanības spēks bija Morisa Bežāra „Ballet du XX siècle", kura mājvieta bija Karaliskā opera.
Vēl agrāk - 1830. gada 25. augustā Briseles Karaliskajā operā aizsākās ne mazāk kā Beļģijas revolūcija. Par godu Nīderlandes karaļa Vilhelma I piecdesmit devītajai dzimšanas dienai veidotais Daniela Fransuā Esprī Obēra operas „Portici mēmie" („Die Stumme von Portici") uzvedums publiku satracināja tiktāl, ka tā izrādes vidū metās kājās ar kliedzieniem „Pie ieročiem!" un devās ielās, lai zeme kļūtu neatkarīga no Nīderlandes, par kādu tā arī kļuva.
Pati celtne, simt piecdesmit piecus gadus vēlāk uzbūvēta līdzās vietai, kur 1700. gadā tika svinīgi vērta vaļā Briseles opera, kas tika uzskatīta par vienu no Eiropas visskaistākajiem opernamiem, pārcietusi ugunsgrēkus un restaurācijas darbus, tā ir atjaunota oriģinālajā krāsu paletē un senajā pievilcības spēkā, kura magnēts ir greznais skatītāju foajē.
Place de la Monnaie
www.lamonnaie.be