GALAMĒRĶI KULTŪRAS AFIŠA BAUDĪTĀJA CEĻVEDIS CITĀDI MARŠRUTI INSIDER'S VIEW VEIKALS FOTO GALERIJAS

IZVĒLIES GALAMĒRĶI

Milāna

Baudītāja ceļvedisEsenceKultūra· Muzeji· Galerijas· Mākslas telpa· Baznīcas· Izstāžu zāles· TeātriKur nakšņotKur paēstKur iepirktiesMaršrutiInsider's view

IZVĒLIES OBJEKTU

Bikokas angārs« ATPAKAĻ « UZ SADAĻAS SĀKUMU

SAŅEM JAUNUMUS

Ierakstiet savu e-pasta adresi, ja vēlaties saņemt ikmēneša jaunumus.

REKOMENDĒJAM:

Londonas jaunā Thaddaeus Ropac galerija

Eiropas skulptūru parki – laikmetīgās mākslas telpa atelpai

Diānas Venē mākslinieku radīto rotu kolekcija

Galamērķi · Eiropa · itālija · Milāna · Kultūra · Mākslas telpa

Bikokas angārs

Autors: Anothertravelguide.com0 ATSAUKSMES

Bikokas angārs

Kaut bijušo industriālo teritoriju pārtapšana laikmetīgās mākslas telpās mūsdienās ir visai aprobēta prakse, Milānas pievārtē esošais Bikokas angārs (Hangar Bicocca) noteikti piepulcējams šīs nišas spilgtākajiem paraugiem. Turklāt jau no pašiem pirmsākumiem tam bijis ļoti konkrēts uzstādījums - angārs tapis kā telpa lielformāta laikmetīgās mākslas instalāciju izvietošanai. Tā apmeklējumu pārvēršot unikālā vides un mākslas sajūtu pieredzē. Braucot no Milānas centra, pirmajā mirklī šķiet, ka esat nokļuvuši kādā aizmirstā industriālā nekurienē. Lekni zeļ saulē izkaltēta, šķietami brīvsolī atstāta pļava, aiz tās vīdot kādreizējām sarkano ķieģeļu rūpnīcu ēkām. Savā ziņā šī aina ir kā optisks māns – telpu grandiozumu un vērienu no ārpuses nav pat iespējams iztēloties.

2010. gadā durvis vērušā Bikokas angāra vēsture iesniedzas 1886. gadā, kad inženieris Ernesto Breda savu kompāniju pārcēla uz Bikokas apgabalu. Vēlāk to pašu izdarīja Pirelli, Falck un Marelli, tādējādi iezīmējot kartē lielāko industriālo centru Itālijā. Līdzās tvaika lokomatīvēm, Pirmā pasaules kara laikā te tika ražotas arī lidmašīnas. 80. gados aizsākās šīs teritorijas urbanizācijas process, kura rezultātā pārvērtības piedzīvoja arī kādreizējās fabrikas. 1986. gadā  kompānijas Pirelli iniciētajā "Bikokas projektā" ietilpa gan universitātes ēkas būvniecība, gan privātmāju celtniecība. Lēmums par mākslas telpas izveidošanu tika pieņemts 2004. gadā. Bikokas angāra fonda priekšsēdētajs ir Pirelli boss Marco Tronchetti Provera, savukārt pārējie partneri – Lombardijas reģions un Milānas Tirdzniecības padome. Kā apgalvots oficiālajā paziņojumā, visi trīs esot pārliecināti, ka “laikmetīgajai mākslai ir nozīmīga loma sociālo transformāciju identifikācijā un aprakstīšanā”. 

Tagadējo Bikokas angāra kompleksu veido divas savstarpēji savienotas fabrikas ēkas – 20. gados celtā Shed un 50. gados tapusī Cubo. Abās savulaik tika ražotas lokomatīves un lauksaimniecības tehnika. Savukārt tās savienojošā monumentālā celtne tapa 60. gadu sākumā un tika izmantota modernās elektroniskās mašinērijas testēšanai. Telpa ir grandioza – 9500 kvadrātmetru liela, griestu augstums sasniedz gandrīz 30 metrus. Tieši te arī eksponēts angāra pastāvīgās ekspozīcijas stūrakmens – vācu mākslinieka Anselma Kīfera slavenā instalācija Septiņas debesu pilis, ko iedvesmojis Kabalas misticisms un kas radīta no septiņiem monumentāliem betona un svina torņiem. Tiem simbolizējot debesbraukšanas mistiskās pieredzes septiņus garīguma līmeņus.

Telpā iespējams iekļūt pašķirot monumentālus melnus “aizkarus”, un pirmajā mirklī vārda vistiešākajā nozīmē pārņem sajūta, ka esi šķērsojis laika robežu. Un tagad kā tāda galvu atgāzusi niecīga skudra apbrīnā maldies starp Kīfera pārpasaulīgajiem debesu torņiem. Jo tuvāk tiem netiec tāpat! Kā apliecinājums šai ne sevišķi glaimojošajai atziņai turpat netālu -  civilizācijas iluzorās varenības statusā, eksponējas kubiešu mākslinieka Wilfredo Pieto instalāciju izstādē Equilibrando la curva izmantotais dzeltenais autobuss, kas izmisīgi cenšas noturēt līdzsvaru, cementa maisītājs un gigantisks “mākonis”, kas darināts no septiņiem kilometriem drāts. Kā arī apaļu objektu ķēde, kas apjomam pieaugošā secībā eksponē dāsnu klāstu globālo “radības kroņa” drazu - akvārijus, globusus, bumbas, mīnas, pulksteņu ciparnīcas, radio... un apelsīnu sulas bāru galā. Kā ar rotaļu klucīšiem spēlējoties ar ekonomiskās attīstības virāžām un “tautsaimniecības sasniegumu” simboliku.

Foto: Bikokas angārsFoto: Bikokas angārsFoto: Bikokas angārs

 

Angāra pagalmā apskatāma itāļu mākslinieka Fausto Meloti  instalācija Sekvence (La Sequenza, 1981), kas ir viens no nozīmīgākajiem šī Milānas mākslinieka darbiem - veidots no vertikālu metāla plātņu sērijām. Instalācija atrodas vietā, kur savulaik mitinājušies strādnieku vagoniņi un būdas. Gleznieciskas savvaļas pļavas vidū, uzjundījot asociācijas ar lavandas laukiem. Un gaisu, kas pievilcies smaržu un mašīneļļas. Meistarīgi režisētā telpu un formu saspēle noteikti ir viena no Bikokas angāra spilgtākajām raksturzīmēm. Darbu nav daudz, tādējādi ļaujot tos pilnībā piedzīvot, vienlaikus atstājot pietiekami daudz telpas domām un sajūtām.

 

2 Via Chiese
www.hangarbicocca.it

 

08/2012

DALIES:
Facebook Twitter

 

Jūsu atsauksmes

Diemžēl par šo objektu atsauksmes nav saņemtas

Jūsu vārds:

Laiks, kad apmeklējāt šo objektu:

Jūsu komentārs: